Wasmachinemotor aan de praat krijgen
Wasmachinemotor aan de praat krijgen
[Verwijderd]
Laatst gewijzigd door GsJosh op ma 31 mar 2008, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mat Janssen
- Moderator

Jammer dat je het schema van de wasmachine niet hebt , want dan zou het makkelijker zijn.
Nou die 2 rode draden die naar achteren gaan die zijn om de wasmachine te vertellen dat de motor as nog loopt om de deur te vergendelen. die hebben we dus niet meer nodig.
Het probleem is eigenlijk dat dit een twee toeren motor is. Een langzaam toeren motor om te wassen met als narigheid dat deze ook nog twee richtingen op moet kunnen, daarom zoveel draden. En een hoog toeren motor om te centrifugeren, gelukkig maar een richting anders nog meer draden.
Doordat er geen condensator waarde is ingevuld licht er misschien ook nog een aanloop wikkeling op die dan door een centrifugaal schakelaar wordt uitgeschakeld.
Mijn advies: probeer het schema van de was achine te krijgen dan wordt het voor mij veel simpler om iets te zeggen.
Nou die 2 rode draden die naar achteren gaan die zijn om de wasmachine te vertellen dat de motor as nog loopt om de deur te vergendelen. die hebben we dus niet meer nodig.
Het probleem is eigenlijk dat dit een twee toeren motor is. Een langzaam toeren motor om te wassen met als narigheid dat deze ook nog twee richtingen op moet kunnen, daarom zoveel draden. En een hoog toeren motor om te centrifugeren, gelukkig maar een richting anders nog meer draden.
Doordat er geen condensator waarde is ingevuld licht er misschien ook nog een aanloop wikkeling op die dan door een centrifugaal schakelaar wordt uitgeschakeld.
Mijn advies: probeer het schema van de was achine te krijgen dan wordt het voor mij veel simpler om iets te zeggen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Wasmachinemotor
Hier een beetje achtergrondinfo:
De wasmachinemotor is een motor die op netspanning dient aangesloten te worden zoals je op het label van de motor kan zien (220/240V en 50/60 Hz).
Zo een wasmachinemotor bestaat meestal uit verschillende wikkelingen waardoor je hem (afhankelijk van de aangesloten wikkelingen) snel of traag kan laten draaien.
Op het label kan je ook aflezen dat, als hij met 2 polen (of 1 polenpaar) aangesloten wordt, een toerental van 2800 rpm (rounds per minute/ toeren per minuut) kan halen. Als je 16 polen aansluit (of 8 pp) zal hij een toerental van 300 rpm hebben.
Dat klopt, want een vuistregel om het toerental te berekenen is als volgt:
Toerental= (60xFrequentie) / (aantal polenparen). In de praktijk zal men dit steeds naar onder afronden.
Dus, volgens het label:
2 polen = 1PP --> toerental= (60x50Hz)/1PP =3000rpm. Praktisch => 2800 rpm
16 polen= 8PP --> toerental= (60x50Hz)/8PP =375rpm. Praktisch => 300 rpm.
Een voorbeeld van aansluiting en hoe de wikkelingen zouden kunnen liggen, kan je vinden onder: http://www.chinaimporters.com/motors/washing2.htm en dan klik je op: wiring diagram.
Groeten,
Jef
De wasmachinemotor is een motor die op netspanning dient aangesloten te worden zoals je op het label van de motor kan zien (220/240V en 50/60 Hz).
Zo een wasmachinemotor bestaat meestal uit verschillende wikkelingen waardoor je hem (afhankelijk van de aangesloten wikkelingen) snel of traag kan laten draaien.
Op het label kan je ook aflezen dat, als hij met 2 polen (of 1 polenpaar) aangesloten wordt, een toerental van 2800 rpm (rounds per minute/ toeren per minuut) kan halen. Als je 16 polen aansluit (of 8 pp) zal hij een toerental van 300 rpm hebben.
Dat klopt, want een vuistregel om het toerental te berekenen is als volgt:
Toerental= (60xFrequentie) / (aantal polenparen). In de praktijk zal men dit steeds naar onder afronden.
Dus, volgens het label:
2 polen = 1PP --> toerental= (60x50Hz)/1PP =3000rpm. Praktisch => 2800 rpm
16 polen= 8PP --> toerental= (60x50Hz)/8PP =375rpm. Praktisch => 300 rpm.
Een voorbeeld van aansluiting en hoe de wikkelingen zouden kunnen liggen, kan je vinden onder: http://www.chinaimporters.com/motors/washing2.htm en dan klik je op: wiring diagram.
Groeten,
Jef
-
Mat Janssen
- Moderator

Je kunt deze motor op een normale manier niet langzamer laten lopen.
Het toerental van dit type motoren is afhankelijk van de netfrequentie en het aantal poolparen.
Wanneer je deze motor een ander toerental wil geven dan moet je er een frequentie regelaar tussen zetten of een stapel tandwielen die dan voor jou het juiste toerental geven.
Heb je al een schema gevonden in de wasmachine of heb je een merk zodat ik misschien iets kan vinden?
Anders moet je voor mij eens tussen de kleuren de weerstand meten om te kijken welke draden welke motor zijn.
Misschien kan ik dan iets gokken voor jouw.
Het toerental van dit type motoren is afhankelijk van de netfrequentie en het aantal poolparen.
Wanneer je deze motor een ander toerental wil geven dan moet je er een frequentie regelaar tussen zetten of een stapel tandwielen die dan voor jou het juiste toerental geven.
Heb je al een schema gevonden in de wasmachine of heb je een merk zodat ik misschien iets kan vinden?
Anders moet je voor mij eens tussen de kleuren de weerstand meten om te kijken welke draden welke motor zijn.
Misschien kan ik dan iets gokken voor jouw.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Kun je me zeggen of er ook een of twee aanloop condensatoren in je wasmachine zaten. en kun je dan misschien een schetsje maken hoe die draden dan liepen. Meestal gaan die draden naar de "klok" of een ander ding.
Maak daar eens een foto van dan wordt voor ons het gokken wat simpler.
Maak daar eens een foto van dan wordt voor ons het gokken wat simpler.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Bij het ingangs filter (wit) en de zwarte prestostaat foto direct onder de printplaat zit een grote witte condensator wat is de waarde daarvan.
Kun je dan ook nog nagaan waar die zwarte draden naar toe gingen?
De metingen zijn die van de motor alleen zonder de andere plug erin?
Kun je dan ook nog nagaan waar die zwarte draden naar toe gingen?
De metingen zijn die van de motor alleen zonder de andere plug erin?
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Nu is het heel makkelijk die ene zwarte draad dat is de gemeenschappelijke. en die 2 keer 2 andere dat zijn de motordraden.
Hier volgt een schemaatje:
Er mag altijd maar een motor aangesloten worden andres krijg je kortsluiting denk daar wel aan.
Ik heb nu de 220V getekend tussen de gemeenschappelijke en het punt B.
A zweeft.
Wanneer je de was motor de andere kant wil laten oplopen dan zet je 220 V tussen de gemeenschappelijke draad en punt A.
B zweeft dan.
Hier volgt een schemaatje:
Er mag altijd maar een motor aangesloten worden andres krijg je kortsluiting denk daar wel aan.
Ik heb nu de 220V getekend tussen de gemeenschappelijke en het punt B.
A zweeft.
Wanneer je de was motor de andere kant wil laten oplopen dan zet je 220 V tussen de gemeenschappelijke draad en punt A.
B zweeft dan.
- Bijlagen
-
- wasmotor.GIF (1.86 KiB) 37176 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
origineelste
-
janvanbree2
- Contacteer:
ik zou niet de motor van een wasmachine gebruiken, maar een van een droger. Die van een wasmachine zijn zo ingewikkeld en die van een droger zijn heel simpel...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
-
origineelste
-
Mat Janssen
- Moderator

-
origineelste
-
origineelste
-
Mat Janssen
- Moderator