waarmee ik de snelheid kan bepalen door op een toets te drukken. De snelheid
waarmee ik op de toets druk moet dus de snelheid worden van de pulsgenerator.
Als je de eerste keer op de toets drukt wordt er een automatische teller* ge-reset
en deze begint dan dus vanaf 0 te tellen (bij stap 0 krijg je tevens de uitgangspuls).
Bij de 2e keer drukken wordt de waarde van de teller gelezen en de teller weer ge-reset.
Deze blijft daarna telkens lopen totaan de ingelezen waarde. Wordt er nu weer op de
toets gedrukt dan begint het verhaal van voor af aan.
*de frequentie en het maximum aantal stappen van de teller bepalen de nauwkerigheid en het bereik van de schakeling
Het moet echter wel zo zijn dat als de tijd tussen het 2x indrukken van de toets buiten
het bereik van de schakeling zou vallen, de oude stand moet worden aangehouden.
Hierdoor maakt het niet uit hoe vaak je op de toets drukt om de snelheid te bepalen,
anders zou bij een oneven aantal x drukken de teller weer tot aan zijn maximum blijven
lopen. Waarschijnlijk heb je dus 2 tellers nodig, 1 om te meten en pas bij een 'geslaagde
meting' wordt de stand hiervan doorgegeven aan de tweede teller voor de uitgangspuls.
Aangezien de periode tussen 2 pulsen vastligt door het aantal stappen kun je de frequentie
eventueel nog vrij eenvoudig vermenigvuldigen of delen.
tot zover de theorie,..
Ik ben zelf sinds kort een beetje begonnen met PIC's en volgens mij is het daarmee
prima te doen op deze manier. Maar misschien kan het veel eenvoudiger en/of zonder PIC,
dus alle ideeen zijn welkom en er zijn vast wel meer mensen die interesse hebben in zo'n
schakeling.