dmx bouwen ?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Het F_adres voor een hef4094 moet 5 zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
LvE
Contacteer:

Bericht door LvE »

Ook als ik 8 kanalen digitaal uit wil?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dan is het adres inderdaad 3.
Bassie

Bericht door Bassie »

Beste Elektroformers,

Mischien dat in dit topic iemand mij kan helpen... ik heb het volgende schema gebouwd...

http://members.chello.nl/g.assies/dmxstandaard.JPG

en daar zou de volgende code op moeten draaien:

http://members.chello.nl/g.assies/DMXcode.asm

Maar ik krijg de code met geen mogenlijkheid gecompileerd met MPASM..
Is er hier iemand die toevallig een werkende soortgelijke code heeft?

Met vriendelijke groet,

Bas
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

ik denk dat je je pic-declaratie nog moet opnemen bovenin je prog.
Zoals ik je al liet weten, heb het met MPASM kunnen compileren, enkel gaf ie foutmeldingen dat je geen pic-gegevens hebt opgenomen.
tweety

Bericht door tweety »

dag iedereen

Na het lezen van dit topic (was vee werk) en op internet nog rond gekeken te hebben.
Vondt ik dit bouw project prijs kwaliteit heel goed voor hobby toepassingen.
Alleen vraag ik me af wat je doet bij de recievers met de startbyt.
in theorie kan deze startbyt 256 toestanden hebben.
Bij dimmers is er "afgesproken" om altijd startbyt waarde 0 te nemen.
Deze methode vergroot natuurlijk de mogelijkheden van dmx.
Neem bevoorbeeld een ledwal waar je heel veel mee zou kunnen doen zoals er een tekst boodschap op laten verschijnen via de kabels van dmx. maar dan heb je al rap je 512 kanalen opgebruikt. dus een bepaalde startbyt uitsluitend voor de ledwal zou de oplossing zijn. Maar kunnen de ontworpen recievers daarmee dan overweg?

Natuurlijk besef ik als je het nog gebruiksvriendelijk wil houden je beter een pc gebruikt aan de zender kant.

natuurlijk kun je ook problemen krijgen in reactie snelheid als je alle 256 mogelijk startbyt gebruikt tegen dat al die data over je dmx geweest is heb je wel al wat tijd nodig gehad.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De ontvangers reageren inderdaad alleen op het startbyte = 0. Bij een andere waarde wordt de data overgeslagen. Wil je iets anders als startbyte om daar b.v. jouw lichtkrant mee te besturen is dat geen probleem mits je binnen 1 sec terug bent met startdata byte = 0. Dat zegt de spec ban het protocol.
Als je verder borduurd met dmx lite zal hij geen problemen maken wanneer de tijd langer is dan die 1 sec. Hij neemt gewoon weer de draad op. Alleen alles heeft even stil gestaan (op de oude waarde net voordat je met wat anders begon.)
Arjan
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Er komen minimaal 3 a 4 personen per dag in deze thread terecht via google, en ik denk dat werkelijk aantal ongeveer 7 bedraagd. Tijd voor een mooie samenvatting? In eerste post bv?
Condensators? Kan je dat eten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik ga er over nadenken en zet het dan bovenaan in de eerste post.
Is gebeurd!
SVekke

Bericht door SVekke »

Kan er mss iemand een korte inhoud(howto) schrijven van heel dit topic?
Heb niet echt zin om 21 bladzijden te lezen :lol:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Lees dan eens op blz 1 de openingspost!!
nonkel dw

Bericht door nonkel dw »

kan iemand me uitleggen

of een tekening wat er op pin 1 van de sn75176 komt als ik daar een dmx signaal op zet

ik heb namelijk geen geheugenscoop voor dit te bekijken
john led

Bericht door john led »

Ben nieuw hier maar direct geinteresseerd in dit project.
Ik zou graag de hex file willen ontvangen om het project na te bouwen.
Met name de 8 kanaals pwm vind ik zeer interessant om led's te kunnen dimmen in 8 bit 256 stappen moet een mooi resultaat geven.
Foxkiller

Bericht door Foxkiller »

Voor school moet ik een eindwerk bouwen, ik had gedacht aan een DMX installatie zoals hier beschreven staat omdat ik deze later nog kan gebruiken.
Na wat googlen en de link in een circuitsonline topic te volgen ben ik tot hier geraakt.
Op gebied van elektronica sta ik nog absoluut niet ver maar studeer veel zelf en ben gemotiveerd.
Ik heb deze topic eens aandachtig doorgelezen (in 2 dagen) en denk dat ik het hierop ga wagen.
Ik had gedacht aan de 8 kanaals dimmer te bouwen maar dan met 4 kanalen om te dimmen en 4 schakelkanalen. ook zou ik een test knop willen integreren en eventueel als het mogelijk is een DMX splitter zodat ik met 2 uitgangen verder kan lussen.

Een tweede ideetje ik weet niet of het mogelijk, is een appart toestelletje maken waar je met 2 DMX schrijvers ingaat (PC en Scanmaster) en met 1 uitgang uitkomt. zo kan je bv nog steeds met de scanmaster werken om bepaalde handelingen gemakelijk uit te voeren maar ook gecompliseerde patronen met de PC generen
Of een ander systeem dat de pc leest in welke stand de Scanmaster staat en deze dan doorstuurd naar de uitgang als het gewenst is.

kan iemand mij ongeveer zeggen wat de prijs is van de componenten van de 8 kanaals dimmer om toch een beetje een idee te krijgen

Alvast bedankt om zo een geweldige schakeling gratis op het net aan te bieden.
Cluster bombing from B-52s is very, very accurate -- the bombs always hit the ground.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

om twee dmx signalen samen te voegen heb je een dmx-merger nodig (deze wordt dan ingesteld op htp, ltp of anders...).

reken maar een dikke 100€ voor de 8 kanaals dimmer.
splitters en repeaters zijn er genoeg terug te vinden op het i-net. zoek maar eens op 'dmx opto splitter'.

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Foxkiller

Bericht door Foxkiller »

alvast bedankt ga mijn ontwerp morgen indienen, zal iets laten weten wanneer ik begin met bouwen

weet er iemand hoe ik met zo een analoge uitgang een stroboscoop laat flitsen (desnoods 2 kanalen, shutter en level)

Brett
Cluster bombing from B-52s is very, very accurate -- the bombs always hit the ground.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

er staat ergens een spanning to puls converter schema tussen, dit ka je gebruiken om een bestaande stroboscoop te triggeren.

groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
PHOBoS

DMX tester?

Bericht door PHOBoS »

Na het hele DMX-lite verhaal een paar keer te hebben doorgelezen ben ik van plan om nu eindelijk ook maar eens met DMX te beginnen. Ik heb op internet nog wat informatie gezocht en het DMX protocol lijkt me niet zo heel ingewikkeld dus ik ben van plan om zelf de programma's voor de PIC's te schrijven. De schema's van het DMX-lite systeem lijken me prima om als basis te gebruiken.

maar voor dat ik zelf aan de slag ga lijkt het me wel handig om in ieder geval een DMX zender en ontvanger te hebben waarvan ik zeker weet dat ze werken.

voor de ontvanger is de 8 kanaals digitale uitgang van het DMX-lite systeem volgens mij uitstekend geschikt.

Afbeelding

maar voor de zender lijkt me de DMX-lite zender een beetje overkill.
Ik dacht eigenlijk aan een zender waarbij je het kanaal kunt instellen
en vervolgens kunt kiezen tussen 8 druktoetsen/schakelaars of een potmeter.

eventuele uitbreidingen voor zender en ontvanger:
512 of meer kanalen (zodat het ook te gebruiken is bij grotere systemen)
2 druktoetsen met LED display voor de kanaal keuze (zodat je makkelijk van kanaal kunt wisselen)
LED display voor de uitgang van de zender (zodat je de stand van de potmeter en schakelaars digitaal kunt aflezen)
of zender en ontvanger in 1 behuizing met een LCD scherm :wink:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je hoeft niet alles in je zender in te bouwen hoor.
Je gebruikt alleen de chip en een paar ingangen die je wil en de rest sluit je gewoon niet aan. Dus overkill is het dan zelden.
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Met overkill bedoelde ik vooral het gebruik van de pic16f876,
ik neem aan dat een eenvoudige zender met een pic18f6128 toch ook mogelijk moet zijn,
die is wat goedkoper en makkelijker te krijgen. (en daar heb ik er nog een stel van op voorraad :wink: )
Zowieso zie ook niet echt hoe het mogelijk is om een kanaalkeuze schakelaar voor de DMX_Lite zender te maken.

Ik zag trouwens dat je hier (schema) de mogelijkheid hebt gepost voor 1024 kanalen.
Is dit toe te passen op alle ontvangers, of is dit niet verder uitgewerkt ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat er gekozen is bij de zender voor een 876(3) komt omdat een 876(3) analoge ingangen heeft. Een 628 heeft geen ad converter ingebouwd.
1024 kanalen is ooit een vraag geweest. Om dit in de ontvanger te zetten is geen probleem. Een zender voor 1024 kanalen heb ik nooit geprobeerd.
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Ah ok, dus met een 628 zou je nog een aparte AD converter moeten toevoegen voor het gebruik van potmeters.

Nu weet ik dat je met picbasic de functie POT kunt gebruiken. Dan hang je een pin met een potmeter aan Vcc en een condensator aan GND, aan de hand van de ontlaadtijd wordt dan de stand van de potmeter bepaald.
Voor de testzender is 1 pot. genoeg dus dat zou misschien een optie zijn, al weet ik niet precies hoe het zit met de snelheid en ik heb ook geen idee of en hoe zoiets in asm werkt :roll:

Voor de zender zijn 1024 kanalen ook niet nodig, voor de ontvangers lijkt me het wel handig (iig 512 kanalen) als je ze bijvoorbeeld een keer wilt gebruiken als uitbreiding bij een reeds bestaand DMX systeem. 8)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

In picbasic pro kun je het hele programma voor DMX schrijven hoor. Deze basic heeft alles aanboord om met dmx overweg te kunnen.
De DMX spec is zo ruim dat je zelfs met je pot commando optijd terug bent.
Foxkiller

Bericht door Foxkiller »

Ik ben wat aan het zoeken voor uitbreidingen van het schema voor mijn eindwerk (ga een 4 kanaals dmx dim pack maken) als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.
Als iemand er nog interesante weet mag hij me ze altijd door mailen.

Is het mogelijk om een soort van voorverwarming van de lampen in te bouwen.
Op veel profesionele dimmer packs staat dat. (eventueel met regelbare pot meter voor de sterkte bv 0-50%) moet daar dan een update van de pic zijn of een heel apparte schakeling?

Op de tekening dmx_rx_compleet_8ch staat een netfilter
Welke waarde moet ik hanteren want in de winkel zij men dat de waarde van zo een netfilter afhankelijk is van de stroom,
maar bij een dim pack wisselt de stroom constant

Is het ook mogelijk om er een looplicht van te maken (enkel met regelbare snelheid) door bv de pic anders te programeren uiteraard zou dat dan eenvoudig door bv een schakelaardje moeten kunnen worden uitgeschakeld wanneer je toch met dmx wilt sturen

Alvast bedankt
Brett
Mat Janssen
Moderator
Moderator

In de dmx_lite zender zit als optie oa ook een looplicht. Het is instelbaar via wat schakelaartjes die op de chip aangesloten kunnen worden.
Wat het netfilter betreft, daarvoor neem je er dan een die geschikt is voor het max. vermogen dat jij als licht wil.
Voor de verdere rest kun je helemaal voorruit met wat er als gepost is.
Een voorinstelling om je lampennal voor te verwarmen zit er in principe als in. Door je zaagtand inspelpotmeter zo in te stellen dat je al een beetje licht hebt.
Plaats reactie