Ontsteking dmv gas-aansteker
Ontsteking dmv gas-aansteker
Heey!
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een ontsteking te maken (bijv voor vuurwerk) door middel van een gas-aansteker.
Als je de gas aansteker open maakt, zie je vanaf het KLIK-gedeelte 2 draden lopen.
Is het mogelijk om hier iets mee te onsteken?
Het is namelijk statische stroom, lijkt mij dus niet dat je er iets mee kan onsteken.
Heb 1 voorbeeld gevonden op internet, alleen daar gebruikte ze deodorant met butaan gas als ontsteker (Vonkje erbij van aansteker)...
Als dit niet werkt, hebben jullie dan nog ideën voor een ontsteking?
Ik wil het liefst gewoon iets wat nu duur is (dus geen accu van een boormachine)...
Groeten,
Paul
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een ontsteking te maken (bijv voor vuurwerk) door middel van een gas-aansteker.
Als je de gas aansteker open maakt, zie je vanaf het KLIK-gedeelte 2 draden lopen.
Is het mogelijk om hier iets mee te onsteken?
Het is namelijk statische stroom, lijkt mij dus niet dat je er iets mee kan onsteken.
Heb 1 voorbeeld gevonden op internet, alleen daar gebruikte ze deodorant met butaan gas als ontsteker (Vonkje erbij van aansteker)...
Als dit niet werkt, hebben jullie dan nog ideën voor een ontsteking?
Ik wil het liefst gewoon iets wat nu duur is (dus geen accu van een boormachine)...
Groeten,
Paul
-
Mat Janssen
- Moderator

Die klikdingen om een gasvlam aan te steken dat is moeilijk op afstand te doen.
Je slaat nl. met een "hamertje" op een piëzo element. Dit element geeft dan een hoge spanning af dat dan in een vonkje resulteerd. Je kunt die draden niet te lang maken want dan hou je geen energie meer over.
Een oude bobine en een bougie, dat gaat het beste.
Je slaat nl. met een "hamertje" op een piëzo element. Dit element geeft dan een hoge spanning af dat dan in een vonkje resulteerd. Je kunt die draden niet te lang maken want dan hou je geen energie meer over.
Een oude bobine en een bougie, dat gaat het beste.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Ik heb hier thuis nog 2 transformatoren liggen (waarvan 1 bel transformator), alleen wil ik het dus graag draadloos 
Wat jij zegt over de bobine en bougies zal misschien zeker werken
Alleen, het moet niet te groot worden..
Het liefst heb ik gewoon een klein doosje in de hand waarmee ik het kan onsteken..
Dus gewoon een doosje wat in je broekzak kan (Exclusief de draden natuurlijk
)
Vorig jaar heb ik dit is aan een leraar gevraagt, en die kwam ook met een transformator aan.. Alleen dat wil ik niet
Over de lange afstand trouwens, het gaat denk ik om zo'n 10 meter ofzo..
Wat jij zegt over de bobine en bougies zal misschien zeker werken
Alleen, het moet niet te groot worden..
Het liefst heb ik gewoon een klein doosje in de hand waarmee ik het kan onsteken..
Dus gewoon een doosje wat in je broekzak kan (Exclusief de draden natuurlijk
Vorig jaar heb ik dit is aan een leraar gevraagt, en die kwam ook met een transformator aan.. Alleen dat wil ik niet
Over de lange afstand trouwens, het gaat denk ik om zo'n 10 meter ofzo..
Maar wil je nu een vonkje of een vlammetje aan het eind?
Met een vonkje kun je volgens mij geen lont aansteken. Maar voor een vlammetje zul je iets brandstof (bijv. gas) nodig hebben. Dat wordt draadloos nog wel redelijk tricky.
Zit je niet toevallig in de buurt van schrikdraad voor de koeien/paarden??. Dat gebruiken ze hier ook bij het carbid schieten.
Met een vonkje kun je volgens mij geen lont aansteken. Maar voor een vlammetje zul je iets brandstof (bijv. gas) nodig hebben. Dat wordt draadloos nog wel redelijk tricky.
Zit je niet toevallig in de buurt van schrikdraad voor de koeien/paarden??. Dat gebruiken ze hier ook bij het carbid schieten.
In prencipe gebruik ik het bij me huis in de buurt, alleen dan op het grasveld aan de overkant.
Maar daar zit geen stroomvoorziening in de buurt.
Wat ik natuurlijk kan doen is een drupje ontvlambaar spul bij het lontje doen.
Het hoeft ook niet persee met die gas aansteker
Ik heb hier op het forum ook iets gelezen over een gloeiplug.
Hoe werkt dat dan en evt voorziening?
Maar daar zit geen stroomvoorziening in de buurt.
Wat ik natuurlijk kan doen is een drupje ontvlambaar spul bij het lontje doen.
Het hoeft ook niet persee met die gas aansteker
Ik heb hier op het forum ook iets gelezen over een gloeiplug.
Hoe werkt dat dan en evt voorziening?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Ik woon niet bepaald in de buurt van belgiëFlupke schreef:Als je dicht in mijn buurt woont dam mag je een ontsteker komen halen voor een gaswandketel.
Werkt op 1 dikke batterij en aardgas ontsteekt er vrij goed mee.
Ik bedoel niet meer voor de vonk nuMat Janssen schreef:Met 4 batterijen (6Volt) kun je al een vonk maken hoor, maar als je snel klaar wil zijn zonder veel extra moeite, dan moet je met bovenstaande in zee gaan!
Zou dat lukken dan met 4 batterijen van 1,5V?
zo doe ik het:
je neemt een lucifer daar maak je een kleine sneede boven op de kop.
dan neem je zo dun mogelijke draad van 10 cm vouw de uit einden, zo dat je in de midden
enkel draad heb van een 1,5 cm en aan de uiteinde dubbel draad heb.
de enkel draad moet in de sneede kommen en de uiteinde plak je
vast op de steel van de lucifer.
zet op de draad 9v en je heb vuur
je neemt een lucifer daar maak je een kleine sneede boven op de kop.
dan neem je zo dun mogelijke draad van 10 cm vouw de uit einden, zo dat je in de midden
enkel draad heb van een 1,5 cm en aan de uiteinde dubbel draad heb.
de enkel draad moet in de sneede kommen en de uiteinde plak je
vast op de steel van de lucifer.
zet op de draad 9v en je heb vuur
- Bijlagen
-
- onsteking.GIF (5.82 KiB) 15425 keer bekeken
op het moment dat je dit leest besef je je dat je net 5 seconden van je leven hebt verspild
Dit is rijmelarij van sla me versie
http://www.freewebs.com/apies/
-
sijmenkrans
- Contacteer:
sorry, mijn fouthelmich schreef:@appy, in je tekening heb je 18 volt over het draadje staan. :p
Maar zeker practische oplossing, mijn complimenten
op het moment dat je dit leest besef je je dat je net 5 seconden van je leven hebt verspild
- deejayke
- Contacteer:
misschien nog een handigheidje.
als je fijne staalwol tegen een negen volt blokbatterij haalt ontvlamt de staalwol ook
om verder te gaan met appy zijn tekening
in plaats van het draadje, fijne staalwol gebruiken
groenten
als je fijne staalwol tegen een negen volt blokbatterij haalt ontvlamt de staalwol ook
om verder te gaan met appy zijn tekening
groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
DJ Jens heeft mij hiermee inderdaad geholpen op MSNdeejayke schreef:misschien nog een handigheidje.
als je fijne staalwol tegen een negen volt blokbatterij haalt ontvlamt de staalwol ook![]()
om verder te gaan met appy zijn tekeningin plaats van het draadje, fijne staalwol gebruiken
![]()
groenten
Ik heb het vandaag uit geprobeerd en het werkte perfect!
Toch bedankt voor het helpen!
-
sijmenkrans
- Contacteer: