Programmer voor PIC16F628A
Programmer voor PIC16F628A
Ik moet nog een programmer voor mijn PIC16F628A hebben.
Ik hoor dat de wisp628 een goede is. Ik weet er weinig van, dus jullie kunnen me van alles wijsmaken.
Klopt het dat je, wanneer die wisp aan je pc hangt, je die pic er in kan prikken, je zelf gemaakte programma er op zet, en je pic dan in je schakeling (met bijv LEDs) kan zetten?
Want ik lees ook weer dingen over bootloaders enzo, waar ik het nut (nog) niet van inzie..
Ik hoor dat de wisp628 een goede is. Ik weet er weinig van, dus jullie kunnen me van alles wijsmaken.
Klopt het dat je, wanneer die wisp aan je pc hangt, je die pic er in kan prikken, je zelf gemaakte programma er op zet, en je pic dan in je schakeling (met bijv LEDs) kan zetten?
Want ik lees ook weer dingen over bootloaders enzo, waar ik het nut (nog) niet van inzie..
Challenge everything..
Ik heb zelf de RCD programmer en de galva wisp gebouwd. Beide werken met een 16F628. De RCD programmer werkt zoals jij dat beschreven hebt, een galva wisp is een ISP programmer. Een link staat hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142
Voor nabouw projecten is een RCD style programmer handig, maar als je zelf gaat ontwerpen is een In circuit programmer beter. Je sluit dan namelijk een paar draden van je programmer aan op de print waar een PIC in zit en zo wordt deze PIC geprogrameerd. Dat scheelt je dus steeds het erin duwen en eruit halen van de PIC uit een programmer.
Voor nabouw projecten is een RCD style programmer handig, maar als je zelf gaat ontwerpen is een In circuit programmer beter. Je sluit dan namelijk een paar draden van je programmer aan op de print waar een PIC in zit en zo wordt deze PIC geprogrameerd. Dat scheelt je dus steeds het erin duwen en eruit halen van de PIC uit een programmer.
De galva wisp is galvanisch gescheiden van het doel circuit. Daarom galva.
Ik wist trouwens niet dat de wisp enkel isp kon (hmm, daarom zeker ..isp).
ISP en RCD hebben elk hun voor en nadelen, Ik zou het liefste allebei kunnen.
Voor ISP moet je weer een connector op je print maken, voor RCD moet je steeds je controller uit z'n voet halen.
Makkelijkste is dus een ISP controller met een soort van RCD voet zodat je ook RCD kunt programmeren met een klein printje.
Ik wist trouwens niet dat de wisp enkel isp kon (hmm, daarom zeker ..isp).
ISP en RCD hebben elk hun voor en nadelen, Ik zou het liefste allebei kunnen.
Voor ISP moet je weer een connector op je print maken, voor RCD moet je steeds je controller uit z'n voet halen.
Makkelijkste is dus een ISP controller met een soort van RCD voet zodat je ook RCD kunt programmeren met een klein printje.
Je kunt een wisp wel ombouwen met een programeervoetje en een 5 volt voeding, maar omdat er zoveel verschillende PIC formaten zijn is dat niet heel handig. Als je alleen maar een 16F628 gebruikt, dan speelt dit natuurlijk geen rol.
Als je schakelingen eerst op een breadboard test is een WISP lekker makkelijk omdat je de draden van de wisp direct in je breadboard kunt steken.
Als je schakelingen eerst op een breadboard test is een WISP lekker makkelijk omdat je de draden van de wisp direct in je breadboard kunt steken.
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Mijn galvawisp was toch goedkoper dan men K8048dickoso schreef:Ik kan dus het beste voor een K8048 gaan, die heeft meerdere voetjes voor andere aantallen pinnen, en de mogelijkheid tot ISP? Hij is bijna even duur als de WISP..
klopt.Alleen klopt het dat de wisp wel met een serial=>usb kabel werkt en de K8048 niet?
programmeren
Een zaak heb je nog niet vermeld, namelijk welke taal ga je gebruiken om te programmeren. Is het PicBasic dan zijn de GalvaWisp en Wisp toch aan te raden want er bestaat een cursus (Nederlandstalig van Frits Kieftenbelt - www.picbasic.nl). Ik bezit de Galva-Wisp en ben heel tevreden over cursus en hardware, maar over Velleman kan ik noch pro of contra zijn omdat ik het niet ken.
programmeren
Ik ben begonnen zonder enige kennis en opteerde toen voor GalvaWisp en ben tot nu toe heel tevreden te meer je Frits kunt kontakteren indien je een probleem hebt.