Programmer voor PIC16F628A

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
dickoso

Programmer voor PIC16F628A

Bericht door dickoso »

Ik moet nog een programmer voor mijn PIC16F628A hebben.

Ik hoor dat de wisp628 een goede is. Ik weet er weinig van, dus jullie kunnen me van alles wijsmaken.

Klopt het dat je, wanneer die wisp aan je pc hangt, je die pic er in kan prikken, je zelf gemaakte programma er op zet, en je pic dan in je schakeling (met bijv LEDs) kan zetten?

Want ik lees ook weer dingen over bootloaders enzo, waar ik het nut (nog) niet van inzie..
Challenge everything..
tiny-tim

Bericht door tiny-tim »

nee die wips is een in circuit programmer en maakt gebruik van de 5volt voeding van je te programeren ic

je zou eventueel naar een K8048 of 8076 kunnen kijken die hebben pootjes op het bord zitten en een icsp mogelijkheid
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Ik heb zelf de RCD programmer en de galva wisp gebouwd. Beide werken met een 16F628. De RCD programmer werkt zoals jij dat beschreven hebt, een galva wisp is een ISP programmer. Een link staat hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142

Voor nabouw projecten is een RCD style programmer handig, maar als je zelf gaat ontwerpen is een In circuit programmer beter. Je sluit dan namelijk een paar draden van je programmer aan op de print waar een PIC in zit en zo wordt deze PIC geprogrameerd. Dat scheelt je dus steeds het erin duwen en eruit halen van de PIC uit een programmer.
dickoso

Bericht door dickoso »

Ok, dat snap ik.

Wat is precies het verschil tussen de galva wisp en de gewone wisp?
Challenge everything..
pe5ocb

Bericht door pe5ocb »

De galva wisp is galvanisch gescheiden van het doel circuit. Daarom galva.

Ik wist trouwens niet dat de wisp enkel isp kon (hmm, daarom zeker ..isp).
ISP en RCD hebben elk hun voor en nadelen, Ik zou het liefste allebei kunnen.
Voor ISP moet je weer een connector op je print maken, voor RCD moet je steeds je controller uit z'n voet halen.
Makkelijkste is dus een ISP controller met een soort van RCD voet zodat je ook RCD kunt programmeren met een klein printje.
Kaz'Duzar

Bericht door Kaz'Duzar »

Je kunt een wisp wel ombouwen met een programeervoetje en een 5 volt voeding, maar omdat er zoveel verschillende PIC formaten zijn is dat niet heel handig. Als je alleen maar een 16F628 gebruikt, dan speelt dit natuurlijk geen rol.
Als je schakelingen eerst op een breadboard test is een WISP lekker makkelijk omdat je de draden van de wisp direct in je breadboard kunt steken.
dickoso

Bericht door dickoso »

Ik kan dus het beste voor een K8048 gaan, die heeft meerdere voetjes voor andere aantallen pinnen, en de mogelijkheid tot ISP? Hij is bijna even duur als de WISP..

Alleen klopt het dat de wisp wel met een serial=>usb kabel werkt en de K8048 niet?
Challenge everything..
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

dickoso schreef:Ik kan dus het beste voor een K8048 gaan, die heeft meerdere voetjes voor andere aantallen pinnen, en de mogelijkheid tot ISP? Hij is bijna even duur als de WISP..
Mijn galvawisp was toch goedkoper dan men K8048
Alleen klopt het dat de wisp wel met een serial=>usb kabel werkt en de K8048 niet?
klopt.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
dickoso

Bericht door dickoso »

Nja, wisp is in elkaar gezet 35 euries, en bij conrad is de k8048 ook 35 euro (alleen moet je die dan wel zelf in elkaar zetten)
Challenge everything..
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat men galvawisp maar een 15€ gekost heeft.
Met vriendelijke groet,
Stynus
dickoso

Bericht door dickoso »

Ok, maar dan maakt het me nog niet veel uit..

Welke zouden jullie adviseren voor de starter/beginner? De WISP of de K8048
Challenge everything..
zorro

programmeren

Bericht door zorro »

Een zaak heb je nog niet vermeld, namelijk welke taal ga je gebruiken om te programmeren. Is het PicBasic dan zijn de GalvaWisp en Wisp toch aan te raden want er bestaat een cursus (Nederlandstalig van Frits Kieftenbelt - www.picbasic.nl). Ik bezit de Galva-Wisp en ben heel tevreden over cursus en hardware, maar over Velleman kan ik noch pro of contra zijn omdat ik het niet ken.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Welke taal heeft niks met de programmer te maken.
Alle compiler programma's maken hex files die je met elke pic-programmer in je pic kan laden.

Welke programmer het beste is voor een beginner weet ik niet direct.
Met vriendelijke groet,
Stynus
zorro

programmeren

Bericht door zorro »

Ik ben begonnen zonder enige kennis en opteerde toen voor GalvaWisp en ben tot nu toe heel tevreden te meer je Frits kunt kontakteren indien je een probleem hebt.
dickoso

Bericht door dickoso »

Ik heb toch gekozen voor de K8048, mede omdat hier in-circuit en RCD beide mogelijk is.

Ook vind ik het wel aardig dat er gelijk een testbordje bij zit..

Maar toch bedankt allen voor de info!
Challenge everything..
fredvr

Bericht door fredvr »

Zeer tevreden met de galvawisp. Als ik niet ICSP wil\kan gebruik ik gewoon een breadbord en dan kan ik doen wat ik wil.

Je kunt ook verschillende losse voetjes maken voor de diverse typen waar je een connectortje voor ICSP aan soldeert incl de +5v voeding. Dan pak je het voetje dat bij je PIC past.
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

stynus schreef:
Welke programmer het beste is voor een beginner weet ik niet direct.

voor die 16f628 kan je ook gewoon de simple pic progger bouwen van circuitsonline :P kost hooguit een euro ofzo...
Plaats reactie