dmx bouwen ?
- deejayke
- Contacteer:
dmx bouwen ?
hoi, ik kom hier vragen of iemand my soms de schema's van een simpel dmx-besturings systeem kan bezorge of iets wat er ongeveer op lijkt (dus besturingsunit, en ontvangers unit (desnoods meerdere ontvang units)) ik wil namelijk mn dj-installatie verandere want nu moeten er acht verschillende kabels voor 8 verschillende effecten naar een lichtstatief en ik zou het aantal kabels fel willen verminderen en ik vermoed dat dmx het beste er voor zal zyn, maar is veel te duur om te kopen dus wil ik proberen om de schakeling zelf te bouwen (ik volg elektriciteit-elektronica ma ik vindt op de moment nergens hoe je aan zo een 'grote' schakeling moet beginnen (andere suggesties zyn natuurlijk ook welkom)
(EDIT)
In deze rubriek vind je een kompleet systeem om een 32 kanaals DMX systeem te bouwen.
Het is een totaal systeem bestaande uit een 33 kanaals DMX zender waarop een aantal potmeters zitten om de div. functies aan te sturen die de ontvangers ondersteunen.
Het wordt DMX lite genoemd i.v.m. het aantal kanalen en mogelijheden.
De zender is een standalone systeem bestaande uit 28 potmeters 4 muziek ingangen met apparte fequentie afhankelijke filters en een 8bits digitale schakelaar kanaal.
Met deze 8 schakelaars kunnen dan ergens aparaten of zo ingeschakeld worden.
Er bestaan een 7 tal verschillende DMX lite ontvangers.
De ontvanger software is voor alle ontvangers gelijk. D.m.v. een stel dipswitches is het dan mogelijk om de juiste functie in te schakelen.
Er is een 4 kanaals analoge uitgang 0-10V met dimmer functie (230V)
Er is een 8 kanaals analoge uitgang 0-10V met dimmer functie (230V)
Er is een lowkost 8 kanaals analoge uitgang 0-10V
Er is een 8 kanaals digitale uitgangs kaart
Er is een 8 kanaals servo uitgangs kaart (1-2 msec.puls)
Er is een 8 kanaals PWM uitgangs kaart
En er is een 1 kanaals stroboscoop puls generator kaart.
Alle schema's zijn hier in deze topic te vinden.
Ook de Hex bestanden van de gebruikte processoren zijn beschikbaar.
Elke uitgangs kaart heeft zijn eigen startadres zodat er met dit systeem toch best veel mogelijkheden zijn.
In de DMXlite zender zijn ook een aantal voor geprogrameerde looplicht en andere funties opgenomen zodat er niet alleen dimmer funties zijn.
Lees het komplete verhaal maar eens rustig dan zie je vanzelf hoe dit alles tot stand is gekomen.
Veel lees plezier.
(/EDIT)
(laatst geedit 6-2-2007 door M.Janssen)
(EDIT)
In deze rubriek vind je een kompleet systeem om een 32 kanaals DMX systeem te bouwen.
Het is een totaal systeem bestaande uit een 33 kanaals DMX zender waarop een aantal potmeters zitten om de div. functies aan te sturen die de ontvangers ondersteunen.
Het wordt DMX lite genoemd i.v.m. het aantal kanalen en mogelijheden.
De zender is een standalone systeem bestaande uit 28 potmeters 4 muziek ingangen met apparte fequentie afhankelijke filters en een 8bits digitale schakelaar kanaal.
Met deze 8 schakelaars kunnen dan ergens aparaten of zo ingeschakeld worden.
Er bestaan een 7 tal verschillende DMX lite ontvangers.
De ontvanger software is voor alle ontvangers gelijk. D.m.v. een stel dipswitches is het dan mogelijk om de juiste functie in te schakelen.
Er is een 4 kanaals analoge uitgang 0-10V met dimmer functie (230V)
Er is een 8 kanaals analoge uitgang 0-10V met dimmer functie (230V)
Er is een lowkost 8 kanaals analoge uitgang 0-10V
Er is een 8 kanaals digitale uitgangs kaart
Er is een 8 kanaals servo uitgangs kaart (1-2 msec.puls)
Er is een 8 kanaals PWM uitgangs kaart
En er is een 1 kanaals stroboscoop puls generator kaart.
Alle schema's zijn hier in deze topic te vinden.
Ook de Hex bestanden van de gebruikte processoren zijn beschikbaar.
Elke uitgangs kaart heeft zijn eigen startadres zodat er met dit systeem toch best veel mogelijkheden zijn.
In de DMXlite zender zijn ook een aantal voor geprogrameerde looplicht en andere funties opgenomen zodat er niet alleen dimmer funties zijn.
Lees het komplete verhaal maar eens rustig dan zie je vanzelf hoe dit alles tot stand is gekomen.
Veel lees plezier.
(/EDIT)
(laatst geedit 6-2-2007 door M.Janssen)
-
Mat Janssen
- Moderator

Beste Deejayke,
Hierbij al een 4 kanaals lichtbron sturing 0-10V. wat je kunt uitbreiden naar je eigen wensen.
Het dmx protocol kan ik wel in een pic ic zetten zodat je 8 kanalen kunt sturen.
Alleen de "dmx zender" daar moet ik nog over nadenken maar dat kan ook met een pic ic, alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik de besturing maak.
Hierbij al een 4 kanaals lichtbron sturing 0-10V. wat je kunt uitbreiden naar je eigen wensen.
Het dmx protocol kan ik wel in een pic ic zetten zodat je 8 kanalen kunt sturen.
Alleen de "dmx zender" daar moet ik nog over nadenken maar dat kan ook met een pic ic, alleen moet ik nog uitzoeken hoe ik de besturing maak.
- Bijlagen
-
- dimmer0-10v.gif (10.52 KiB) 88088 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 6 okt 2004, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
RiPKiP
- Contacteer:
Hey,
je hebt het over effecten, ik neem aan dat deze niet DMX gestuurd zijn anders dan had je allang DMX eraan hangen. Nu is het zo dat je standaard effecten (mushrooms flowers en andere stand alone) niet op dimmer kanalen gebruikt. Ik weet niet of je een beetje in dat wereldje thuis bent maar ik zal even uitleggen hoe wij dat doen. De opstelling
[effecten] - [220 kabel] - ["break out"] - [harting kabel] - [aanstuur unit]
Zo'n break out is niet meer dan een soort stekkerdoos voor 8 stekkers, hier klik je in de zijkant een dikke harting kabel in die allemaal kleine kabeltjes bevat, deze sluit je daarna aan op een switch pack o.i.d. en je kan al die 8 stopkontacten die je in je truss hebt hangen appart aansturen...
Een harting kabel:

je hebt het over effecten, ik neem aan dat deze niet DMX gestuurd zijn anders dan had je allang DMX eraan hangen. Nu is het zo dat je standaard effecten (mushrooms flowers en andere stand alone) niet op dimmer kanalen gebruikt. Ik weet niet of je een beetje in dat wereldje thuis bent maar ik zal even uitleggen hoe wij dat doen. De opstelling
[effecten] - [220 kabel] - ["break out"] - [harting kabel] - [aanstuur unit]
Zo'n break out is niet meer dan een soort stekkerdoos voor 8 stekkers, hier klik je in de zijkant een dikke harting kabel in die allemaal kleine kabeltjes bevat, deze sluit je daarna aan op een switch pack o.i.d. en je kan al die 8 stopkontacten die je in je truss hebt hangen appart aansturen...
Een harting kabel:

- deejayke
- Contacteer:
die 0tot10 volt sturing is wel handig
die heb ik al in gebruik, maar het is eigenlijk de bedoeling om de effecten via dmx (aanstuurtafel en instelbaar adres by de lichreffecten/ontvangers) te sturen zodat ik later zonder enig probleem nog movingheads kan bij schakelen in mn installatie (dus ik zou de schakeling ook willen kunne uitbreiden tot 512kanalen(als dit mogelijk is natuurlij)).
die kabels zyn ook handig maar die hebben nogal een hoog pryskaartje maar toch alvast bedankt voor de goede suggesties en de 0-10V sturing
(srry dat ik het 2 maal gepost heb)
grtzz.
die kabels zyn ook handig maar die hebben nogal een hoog pryskaartje maar toch alvast bedankt voor de goede suggesties en de 0-10V sturing
(srry dat ik het 2 maal gepost heb)
grtzz.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Hier is een schema van de ontvanger/
De A en B zijn de data draden waar het dmx protocol over binnenkomt.
De uigangen A t/m D gaan naar de ingangen (0-10V) van de lampunit, die een paar posten geleden hier is neer gezet.
Let wel dat de LM324 van de ontvanger gevoedt wordt uit de 12V van de lampunit. De 5 V. voor de processor en de dac kun je via een lm7805 ook uit de 12 V. halen van de lampunit.
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt. Dit is het nieuwe schema.
De dmx zender volgt nog.
[edit]
In het schema staat SN75156 dit is fout het moet SN75176B zijn.
De A en B zijn de data draden waar het dmx protocol over binnenkomt.
De uigangen A t/m D gaan naar de ingangen (0-10V) van de lampunit, die een paar posten geleden hier is neer gezet.
Let wel dat de LM324 van de ontvanger gevoedt wordt uit de 12V van de lampunit. De 5 V. voor de processor en de dac kun je via een lm7805 ook uit de 12 V. halen van de lampunit.
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt. Dit is het nieuwe schema.
De dmx zender volgt nog.
[edit]
- Bijlagen
-
- dmx4ch.gif (5.51 KiB) 88052 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 1 sep 2004, 20:06, 3 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Hierbij dan een schema van een DMX zender.
Hij heeft nu 12 dim potmeters en 4 analoge via filters ingangen waar je muziek op kunt zetten.
Je mag de analoge ingangen aan alkaar koppelen en andere filter frequenties kiezen dan heb je lampen die op de maat van de muziek op verschillende frequenties licht geven.
Het systeem is nog uitbreidbaar.
[edit]
Hij heeft nu 12 dim potmeters en 4 analoge via filters ingangen waar je muziek op kunt zetten.
Je mag de analoge ingangen aan alkaar koppelen en andere filter frequenties kiezen dan heb je lampen die op de maat van de muziek op verschillende frequenties licht geven.
Het systeem is nog uitbreidbaar.
[edit]
- Bijlagen
-
- dmxtrmtr.gif (11.94 KiB) 88038 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 1 sep 2004, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- deejayke
- Contacteer:
uitbreiding
de ontvanger heb ik reeds gebouwd en getest met een originele stuurtafel van een maat en deze ontvanger werkt gewoonweg perfect
stel als ik deze besturingstafel wil uitbreiden, langs waar moet ik dit dan doen, want dit zie ik echt niet

stel als ik deze besturingstafel wil uitbreiden, langs waar moet ik dit dan doen, want dit zie ik echt niet
- deejayke
- Contacteer:
ik weet wel dat je dan de pinnen 9 en 10 telkens moet doorverbinden naar de volgende HEF4052, maar wat met de pinnen 3 en 13 van die volgende? moeten die dan naar pinnen 6 en 7 van PIC16F876
zou je die muziekfilters eens volledig voor me willen uittekenen aub? ik zie da die allemaal hetzelfde moeten zyn, maar er hangen nog wat componenten aan die boc van 3x filter en ik weet niet hoe ik die moet aansluiten op die filters :s srry
zou je die muziekfilters eens volledig voor me willen uittekenen aub? ik zie da die allemaal hetzelfde moeten zyn, maar er hangen nog wat componenten aan die boc van 3x filter en ik weet niet hoe ik die moet aansluiten op die filters :s srry
Laatst gewijzigd door deejayke op do 8 jul 2004, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mat Janssen
- Moderator

Op dit moment zie je dat ik 4 potmeters inneem op 1 analoge ingang door middel van adresseren van de analoge schakelaar HEF4052.
Wanneer je hiervoor een HEF 4051 gaat gebruiken dan kun je 8 potmeters per analoge ingang aan (dus een verdubbeling van het huidige) en als je zelfs een HEF 4067 neemt dan kunnen er 16 per ingang (4 maal zoveel dan nu).
Ga je dit ic nog met een inverter op de enable ingang gebruiken dan krijg je er 32 per analoge ingang.
En ik durf niet te zeggen wat je krijgt als je die HEF4067 gaat multiplexen.
Wanneer je van plan bent een print te gaan maken voor dit ding dan is het misschien verstandig om rekening te houden met eventuele uitbreidingen.
Wanneer je hiervoor een HEF 4051 gaat gebruiken dan kun je 8 potmeters per analoge ingang aan (dus een verdubbeling van het huidige) en als je zelfs een HEF 4067 neemt dan kunnen er 16 per ingang (4 maal zoveel dan nu).
Ga je dit ic nog met een inverter op de enable ingang gebruiken dan krijg je er 32 per analoge ingang.
En ik durf niet te zeggen wat je krijgt als je die HEF4067 gaat multiplexen.
Wanneer je van plan bent een print te gaan maken voor dit ding dan is het misschien verstandig om rekening te houden met eventuele uitbreidingen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Tijdens mijn getyp heb jij nog een vraag gesteld.
Wanneer je de HEF4052 laat zitten dan mag je de nummers 3 en 13 koppelen van de nieuwe en ook de nummers 9 en 10.
Alleen pen nummer 6 moet dan los van de 0 volt. Met deze pen gaan we dan het ic selecteren. Dit punt gaat dan via een dedoder naar de PIC en dan nemen we voor de sturing van de decoder een vrije outputpin.
Wanneer je de HEF4052 laat zitten dan mag je de nummers 3 en 13 koppelen van de nieuwe en ook de nummers 9 en 10.
Alleen pen nummer 6 moet dan los van de 0 volt. Met deze pen gaan we dan het ic selecteren. Dit punt gaat dan via een dedoder naar de PIC en dan nemen we voor de sturing van de decoder een vrije outputpin.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

- deejayke
- Contacteer:
besturings vraagje
ik vraag me eigenlijk af hoe de controller weet welke ontvanger(s) hij moet sturen?
de bestuing bestaat uit potmeters maar hoe weet je welke potmeter, welke zender bestuurd? (hebben deze een voorop ingestelde digitale code?)
ik vraag dit maar zodat mn spiegelbop niet in schokjes op de muziek begint te draaien en dat een par lamp ni de hele tyd constant aan blijft
de bestuing bestaat uit potmeters maar hoe weet je welke potmeter, welke zender bestuurd? (hebben deze een voorop ingestelde digitale code?)
ik vraag dit maar zodat mn spiegelbop niet in schokjes op de muziek begint te draaien en dat een par lamp ni de hele tyd constant aan blijft
-
Mat Janssen
- Moderator

Ok, hier een kleine verklaring.
Daar ik weer op welke ingang welke potmeter zit, kan ik adresseren.
De eerste potmeter links bovenaan heeft het adres 0 de potmeter daaronder adres 1 dan 2 enz.
Het schema zoals je het nu hebt, heeft dus 16 adressen.
Van 0- tot en met 15.
Wanneer je nu naar de ontvanger print kijkt zie je dat hij een mogelijkheid heeft via de linkjes waar adres switch bij staat een begin adres in te stellen.
Ook zie je dat elk printje maar 4 dingen kan sturen.
Dus als ik het eerste printje het adres 0 geeft dan gaan automatisch de eerste 4 potmeters naar dat printje.
Het volgende printje heeft een ander adres. B.v. zo dat daar de 4 muziek kanalen naar toegaan. En op deze manier kun je heel erg ver gaan.
Het DMX protocol zorgt daarvoor. Lees maar een hoe die adressering met de bijbehorende sturing voor lampen enz. werkt.
Een link op die pagina legt dat heel erg mooi uit.
Daar ik weer op welke ingang welke potmeter zit, kan ik adresseren.
De eerste potmeter links bovenaan heeft het adres 0 de potmeter daaronder adres 1 dan 2 enz.
Het schema zoals je het nu hebt, heeft dus 16 adressen.
Van 0- tot en met 15.
Wanneer je nu naar de ontvanger print kijkt zie je dat hij een mogelijkheid heeft via de linkjes waar adres switch bij staat een begin adres in te stellen.
Ook zie je dat elk printje maar 4 dingen kan sturen.
Dus als ik het eerste printje het adres 0 geeft dan gaan automatisch de eerste 4 potmeters naar dat printje.
Het volgende printje heeft een ander adres. B.v. zo dat daar de 4 muziek kanalen naar toegaan. En op deze manier kun je heel erg ver gaan.
Het DMX protocol zorgt daarvoor. Lees maar een hoe die adressering met de bijbehorende sturing voor lampen enz. werkt.
Een link op die pagina legt dat heel erg mooi uit.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Beste Deejayke,
Wanneer jij weet wat je wilt bouwen zowel voor de zender als voor de ontvanger, dan schrijf ik ook de software voor die dingen.
Wanneer je de zender meer stuurpunten wil meegeven, dan moet ik wel weten wat je daar dan mee wil, want die software is erg hardware afhankelijk in dit geval.
Wanneer jij weet wat je wilt bouwen zowel voor de zender als voor de ontvanger, dan schrijf ik ook de software voor die dingen.
Wanneer je de zender meer stuurpunten wil meegeven, dan moet ik wel weten wat je daar dan mee wil, want die software is erg hardware afhankelijk in dit geval.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja,
Met stuurpunten bedoel ik meer potmeters en of meer analoge muziek ingangen bij de "zender" .
De "ontvangst module" veranderd niet if je zou er een willen die servo's moet sturen, maar dan krijg je een iets andere uitgang.
Geen DAC's maar een PWM achtige uitgang.
Met stuurpunten bedoel ik meer potmeters en of meer analoge muziek ingangen bij de "zender" .
De "ontvangst module" veranderd niet if je zou er een willen die servo's moet sturen, maar dan krijg je een iets andere uitgang.
Geen DAC's maar een PWM achtige uitgang.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator