Ik ben bezig met een project om een (door een potmeter) dimbare led spot te maken.
Kunnen jullie mij een schakel schema geven?
want al mijn zelf gemaakte schakelingen werkten niet
alvast bedankt.
Is het een led spot met 1 kleur led, of RGB?
indien een kleur: door in het schema hieronder de motor te vervangen door de ledspot, kun je deze dimmen, indien RGB, drie keer deze schakeling, kan je elke kleur apart regelen. de condensator C1 neem je best 100nF in plaats van 1nF, zo heb ik het ook gedaan. DE MBR1645 kan ook weggelaten worden (D3). C3 gebruik ik ook niet. schema komt van CO
In onderstaand plaatje hangen de ledjes vast aan de 12V plus.
Is er iemand die het schema om kan keren zodat ze vast aan aarde hangen en aan de plus kant de schakeling optreedt???.
Da's een stuk handiger bij mijn LED dashboardverlichting.
Je zou een P-fet kunnen gebruiken en die aan de positieve kant gebruiken. Of met een PNP transistor zou ook kunnen. De weerstand aan de basis zal je dan wel moeten vergroten naar 2K2 ofzo.
[quote="stynus"]Je zou een P-fet kunnen gebruiken en die aan de positieve kant gebruiken. Of met een PNP transistor zou ook kunnen. De weerstand aan de basis zal je dan wel moeten vergroten naar 2K2 ofzo.[/quote]
Beste Stynus, mijn basiskennis van elektronica is niet zo groot.
Ik begrijp dat de schakeling zoals boven vermeld in mijn auto met common massa niet werkt.
Hoe het wel moet kan ik helaas niet zelf bedenken ook met jou brainwaves niet.
Laat staan dat ik kan bedenken welke componenten te kiezen of hoe ze te monteren.
Dat het iets met PWM moet zijn begrijp ik wel.
Mijn soldeerbaksels zijn exacte kopieen van datgene wat iemand met een groter denkraam getekent heeft.
Dank voor het meedenken.