maximale dc stroom door motor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
helmich

maximale dc stroom door motor

Bericht door helmich »

Ik wil een asynchrone krachtstroommotor gebruiken als een rem door een dc spanning op een wikkeling aan te sluiten. Uiteraard wil ik voorkomen dat de wikkelng eruit brand, maar ik vraag me nu af wat de maximale stroom mag zijn. Is die gelijk aan de nominale stroom in motorbedrijf?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk het wel. De draaddikte zal daarop wel gekozen zijn. Meestal nemen ze geen dikkere draad i.v.m. de prijs.
Denk wel dat bij stilstand van de motor het "remvermogen" er niet meer is. Dan kun je de as wel verdraaien.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
helmich

Bericht door helmich »

Ik heb eens even wat geprobeerd. Ook in stilstand is nog best te voelen dat de as zwaarder draait. Er staat mij bij dat het koppel van een elektromotor recht evenredig is met de stroom erdoor.
Nu heb ik een 3Kw motor @ 1500rpm dus ik zou een draaimoment moeten hebben van 3000/2*pi*(1500/60)=19Nm. Dit wil ik als 'remkracht' gaan gebruiken.
De nominale motorstroom is ongeveer 3000/380=7.9A
Nu heb ik die elektromotor verbonden aan een klein benzine motortje met een maximaal draaimoment van 8Nm en stuur bij stationair toerental een DC-stroom van 5 ampere door de elektromotor maar ik merk vrijwel niets van de remwerking dus ik maak ergens een denkfout in het geleverde remkoppel van de krachtstroommotor. Heeft iemand een idee wat ik vergeet?
helmich

Bericht door helmich »

Voor de geintresseerde: ik ben er nog eens even dieper ingedoken. Dit heeft te maken met 'slip'. Het maximale koppel van de elektromotor wordt behaald als de rotor iets van 7% slip heeft t.o.v. het draaiveld van het net. Bij meer slip daald het koppel drastisch. Met de DC rem heb je 100% slip, dus er blijft niet veel koppel over om te remmen.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Remmen betekent het omzetten van energie aanwezig in bijv. een vliegwiel of rijdende auto die meestal omgezet in warmte zoals bij frictie.

Wil je d.m.v. een draaistroommotor remmen dan moet je zien deze als generator te laten werken om daarna deze enegie via weerstanden in warmte om te zetten.

Een draaistroom (a-synchroon) motor is niet geschikt als generator omdat -het heel kort gezegd- er geen rotorveld ontstaat die in de statorwikkeling een spanning induceren.
Hierdoor loopt er in die statorwikk. geen stroom die weer noodzakelijk is om het rotorveld te laten ontstaan.
Er zijn wel wat foefjes met condensatoren maar dit werkt verre van ideaal en alleen maar bij een hoog toerental.

Overigens is je motorstroomberekening fout, je hebt bij deze berekening met 3 fasen te maken en dat is c.a. 6 Amp. per fase bij 400 volt. (P=UxIx1,732 x cos.phi)

Wil je el. remmen dan zou je bijv. een "echte" generator kunnen laten meedraaien, bijv. een (dure) DC generator met een collector. Nadeel: collector onderhoud.
Of een synchroon generator (met via sleepringen gevoedde rotor) zoals in een aggregaat wordt toegepast. Maar ook dat laatste werkt alleen bij een hoog toerental!

Je kunt de draaistroommotor wel als rem gebruiken als je via zeer forse vermogens-serieweerstanden (!!) uit het draaistroomnet de motor in tegengestelde richting aanstuurt tot de motor stil staat en dan afschakelt. De remenergie wordt in de vorm van warmte door de weerstanden opgenomen.
Omdat deze actie meestal maar kort duurt mag de motorstroom hierbij fors overschreden worden.
Wel moeten de veiligheidsregels worden gehanteerd omdat bij een foute sturing de installatie tegengesteld kan gaan draaien, maar dat nu terzijde.
De "oplossing" hangt sterk af van de toepassing.
Succes met de experimenten. GvH-E
helmich

Bericht door helmich »

Dank je wel voor je reactie.

De toepassing is: kleine benzinemotortjes (4pk-8Nm) op verschillende toerentallen (1400-3600rpm) belasten voor een periode van 5 a 10 minuten, en zo een vermogenskromme te bepalen. (een kleine vermogensbank dus)

Ik haal mijn theorie uit deze link:
http://users.skynet.be/kevin.vangenecht ... 0motor.pdf

Daarin staan beide bijgevoegde curves. Curve 1 (pag36) beschrijft wat jij ook opperde: het draaiveld omdraaien. Uit het verhaal maak ik op dat het nominale koppel ver onder het maximale koppel ligt. (rode punt) Uit de curve maak ik zo op dat het remkoppel bij het omkeren van het draaiveld bij draaiende motor ongeveer even groot zal zijn als het nominale koppel van de motor.
Het aanbieden van een draaiveld van 0 Hz levert een nog iets hoger remkoppel op. Dus een DC spanning van 400 volt aanbieden zou een remkoppel creeren ook ongeveer even groot als het nominale koppel.
Klopt die redenatie?

Ik vind ook curve 2 (pag 81). Dit geeft het koppel- en stroomverloop bij het aanlopen van de motor. Deze curve zegt dat het koppel in het begin (dus bij grote slip) bijna even hoog is als het maximale koppel.
Dat spreek elkaar volgens mij dus een beetje tegen.

Ik wil dus graag weten wat wat mijn maximale remkoppel kan worden als ik met een dc spanning ga tegen remmen en welke spanning ik dan nodig heb.
Bijlagen
curve1
curve1
koppelcurve.jpg (9.77 KiB) 21932 keer bekeken
curve2
curve2
koppel-toeren-karakteristiek.jpg (32 KiB) 21932 keer bekeken
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Puf puf, wat ga je allemaal aanhalen?
Zeker is het onderstaande;
Het remmen (voorbeeld: vliegwiel) d.m.v. een draaistroommotor komt in de praktijk bij mijn weten zeer zelden tot niet voor.
Meestal wordt er frictie toegepast, via een veer remmen en hydr. of pneumatisch tegen de veerdruk in rem lichten.
Of tegenstroomremmen via forse R's uit het net (en dan in ster) zoals reeds eerder aangehaald.
Zoals bekend bevat een draaiend vliegwiel energie die omgezet moet worden in warmte -waar dan ook- of soortgelijk.

Wanneer er d.m.v. DC remwerking via generatorwerking optreedt is dat kortstondig bij een hoog toerental, zeker niet liniair hiermee.
Er zijn complete units in de handel die kleine motoren via DC wat kunnen beinvloeden in hoge toeren uitloop.

Over de grootte van een remkoppel kan ik niets zeggen.
Er zijn veel onzekere factoren en die zijn verre van liniair.
Nogmaals, in de praktijk/industrie heb ik nooit gezien dat er d.m.v. DC een draaistroommotor van enige omvang geremd werd.

De nieuwe systemen zijn vaak uitgerust met vermogen frequentie regelsystemen. Hierin zijn wel remmogelijkheden ingebouwd.
En ook de voorzieningen om de ontstane (rem)warmte af te voeren.
Dan verwijs ik je naar de leverancier van deze systemen.
GvH-E
helmich

Bericht door helmich »

GvH-E schreef:Puf puf, wat ga je allemaal aanhalen?
GvH-E
Haha, ja dat weet ik nog niet dat probeer ik hier uit te vinden :p
Dit zijn gewoon dingen die ik hier heb liggen, en ik kijk eens wat ik ermee kan. Ook al lukt het niet dan wordt je er nog steeds wijzer van. Het is nooit vervelend om net een beetje extra te weten is mijn mening ;)
In ieder geval thnx voor het meedenken
Gompy

Bericht door Gompy »

GvH-E schreef:Nogmaals, in de praktijk/industrie heb ik nooit gezien dat er d.m.v. DC een draaistroommotor van enige omvang geremd werd.
Juist de grote motoren zijn intressant om het te gebruiken omdat die zelf de benodigde energie kunnen opwekken.
Ik denk dat bij de Hoogovens nagenoeg iedere portaalkraan een DC-injectie heeft op de hijsmotoren.
Ook de trams, treinen enz gebruiken het zelfde systeem om te remmen.
Het nadeel is dat je bij lage toeren geen remkracht meer hebt en er dus mechanische remmen aanwezig moeten zijn om dat laatste beetje af te remmen.
Flupke

Bericht door Flupke »

foucaultrem mss kun je daar is op zoeken
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Betreft de opmerking: "Ik denk dat bij de Hoogovens nagenoeg iedere portaalkraan een DC-injectie heeft op de hijsmotoren."

Bij grotere portaalkranen worden voor het kraan en katrijden frequentiegeregelde motoren toegepast.
D.m.v. frequentieregeling kun je el. remmen en wordt de overtollige energie in een remweerstand in warmte omgezet. (Middenspanningsregeling)
Een frictierem blijft noodzakelijk om de rijbeweging te blokkeren en om een acceptabele korte remweg te verkrijgen.

Bij de hijsbeweging worden tot minstens 40 KW draaistroommotoren gebruikt.
Het remmen (blokkeren) gebeurt wederom d.m.v. frictie. Vaak worden schuifankermotoren toegepast.
Bij het dalen wordt de energie uit de dalende last terug aan het net geleverd. (pos. slip)
Hierbij spelen grote krachten die bij een stop optreden en niet op de laatste plaats de veiligheid een zeer grote rol.
GvH-E
helmich

Bericht door helmich »

Flupke schreef:foucaultrem mss kun je daar is op zoeken
ga ik doen. Helaas heb ik die niet zo liggen ;) dus die moet ik bouwen
Plaats reactie