Inverterende transistor
-
Mat Janssen
- Moderator

De belastingsweerstand gaat van de collector van de bc557 naar de 0 volt hoor en niet naar de emittor.
Als ik er een kapotte tor inzet op plaats bc547 twee, dan schakelt mijn led goed en blijft de uitgang inderdaad op 24 volt staan.
Maar eens een foto van wat je allemaal gebouwd hebt een beetje duidelijk zodat we dat goed kunnen zien van wat er aan de hand is
Als ik er een kapotte tor inzet op plaats bc547 twee, dan schakelt mijn led goed en blijft de uitgang inderdaad op 24 volt staan.
Maar eens een foto van wat je allemaal gebouwd hebt een beetje duidelijk zodat we dat goed kunnen zien van wat er aan de hand is
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
Hallo deze schakeling werkt en inverteert de 24 V ik heb nu 24V en 0V.
Maar waar kan ik het ledje plaatsen, ik heb hem al tussen de basis en min, tussen de collector en de emitter geplaatst maar dan zijn in alle gevallen de 24V weg en dat wordt dan de Led spanning van 1.9 V.
Verder heb ik veel BC557 liggen is daar een zelfde schakeling mee te bouwen dan hoef ik niets extras te kopen.
groetjes Roger
Maar waar kan ik het ledje plaatsen, ik heb hem al tussen de basis en min, tussen de collector en de emitter geplaatst maar dan zijn in alle gevallen de 24V weg en dat wordt dan de Led spanning van 1.9 V.
Verder heb ik veel BC557 liggen is daar een zelfde schakeling mee te bouwen dan hoef ik niets extras te kopen.
groetjes Roger
- Bijlagen
-
- Sensor schakeling INVERTER.gif (10.34 KiB) 21975 keer bekeken
-
roger-limburg
-
Gompy
De basis van de transistor kan dan gaan oscileren op de omgevinsstoring.
Nu heb je een lijn geteked, maar ik zou dat niet doen, vervang de lijn voor een weerstand van 10kOhm.
Dat is ook de rede waarom het (nog) niet bij jou werkt.
Je kan de weerstand van 1kOhm tussen de collector en de plus ook vervangen voor een led in serie met weerstand van 1k5 tot 2k2.
Als de schakelaar gesloten is zal de led uit zijn en de spanning op de uitgang nul Volt zijn, als de schakelaar open is zal de led aan gaan en de spanning op de uitgang ongeveer 24 Volt zijn.
Nu heb je een lijn geteked, maar ik zou dat niet doen, vervang de lijn voor een weerstand van 10kOhm.
Dat is ook de rede waarom het (nog) niet bij jou werkt.
Je kan de weerstand van 1kOhm tussen de collector en de plus ook vervangen voor een led in serie met weerstand van 1k5 tot 2k2.
Als de schakelaar gesloten is zal de led uit zijn en de spanning op de uitgang nul Volt zijn, als de schakelaar open is zal de led aan gaan en de spanning op de uitgang ongeveer 24 Volt zijn.
-
roger-limburg
-
Gompy
-
roger-limburg
oei Gompie daar heb je me bij mijn oren !!!
Nou de led moge duidelijk zijn als een watersensor in ruststand staat benaderd hij het reedcontact en brand het lampje, maar ik wil dat ie brand als de sensor bediend is dus als er water stroomt.
Nou en als ik dat toch eenmaal hardwarematig moet maken dan voor de
overzichtelijkheid in mijn S7 programma dan maar meteen hetzelfde doen met mijn 24V signaal aan de ingang.
Dan werkt mijn systeem tenminste overal hetzelfde, dat met het lampje is de reden en het signaal een wens.
groetjes Roger
Nou de led moge duidelijk zijn als een watersensor in ruststand staat benaderd hij het reedcontact en brand het lampje, maar ik wil dat ie brand als de sensor bediend is dus als er water stroomt.
Nou en als ik dat toch eenmaal hardwarematig moet maken dan voor de
overzichtelijkheid in mijn S7 programma dan maar meteen hetzelfde doen met mijn 24V signaal aan de ingang.
Dan werkt mijn systeem tenminste overal hetzelfde, dat met het lampje is de reden en het signaal een wens.
groetjes Roger
-
Gompy
Ik ben bang dat het met jouw schema niet gaat lukken.
De ingang van de PLC is hoog Ohmig en samen met de weerstand / led krijgt je dan een spanningsdeler op het uitgangssignaal van jouw schakeling.
De inwendige weerstand van de plc-ingang beinvloed het uitgangssignaal.
Als je toch gebruik maakt van een reedcontact, dan kan je ook kiezen voor een omgekeerd reedcontact, een die open is als het magneetje erbij komt.
Hierdoor vermijd je een gecompliseerde schakeling met electronica.
De ingang van de PLC is hoog Ohmig en samen met de weerstand / led krijgt je dan een spanningsdeler op het uitgangssignaal van jouw schakeling.
De inwendige weerstand van de plc-ingang beinvloed het uitgangssignaal.
Als je toch gebruik maakt van een reedcontact, dan kan je ook kiezen voor een omgekeerd reedcontact, een die open is als het magneetje erbij komt.
Hierdoor vermijd je een gecompliseerde schakeling met electronica.
-
roger-limburg
Ik weet het niet meer als ik de led volgens Gompy in serie zet dan brand ie als de schakelaar dicht is en de uitgangsspanning wordt dan 2V
Als de schakelaar open is heb ik mijn 24V MAAR IS DE LED UIT.
Zet ik de led parallel over de CE dan gaat de led aan als de schakelaar open is maar verandert de uitgangsspanning in 2V ipv 24V
Schakelaar dicht dooft de led en de Uitgangsspanning wat goed is.
Als de schakelaar open is heb ik mijn 24V MAAR IS DE LED UIT.
Zet ik de led parallel over de CE dan gaat de led aan als de schakelaar open is maar verandert de uitgangsspanning in 2V ipv 24V
Schakelaar dicht dooft de led en de Uitgangsspanning wat goed is.
- Bijlagen
-
- Transistor inverter met led.gif (2.85 KiB) 21912 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
roger-limburg
Dan maar zo alleen nu moet ik met twee reedcontacten gaan werken hoe maak ik van deze 2, 1 schakeling ???
Ja de 557n zit verkeerd, maar het werkt zo als hier staat getekent.
Als ik de bovenste plussen met elkaar verbind dan houd ik aan transistor 1 bij de plc aanvoer nog maar 10V over van mijn 24V.
De minnen kunnen zonder probleem verbonden worden
Ja de 557n zit verkeerd, maar het werkt zo als hier staat getekent.
Als ik de bovenste plussen met elkaar verbind dan houd ik aan transistor 1 bij de plc aanvoer nog maar 10V over van mijn 24V.
De minnen kunnen zonder probleem verbonden worden
- Bijlagen
-
- Sensor schakeling INVERTER lamp en 24V nieuwste.gif (22.52 KiB) 21864 keer bekeken
-
Gompy