dmx bouwen ?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

***toink toink***

(ik sta al te springen van ongeduld)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Nou hier dan de "zip". Niet te hard springen anders wordt alles plat.
Ik heb het zo gemaakt dat ik nog maar 1 programma nodig heb voor alle toepassingen aan de ontvang kant. Voor de zend kant had ik dat al.
Zoals je ziet zitten er naast de adreseer schakelaars ook nog 3 schakelaartjes met de tekst F_adres. F voor functie.
Met 3 schakelaartjes heb je 8 mogelijkheden.
Adres = 0 is 4 analoge kanalen 0-10V.
Adres = 1 is 8 analoge kanalen 0-10V.
Adres = 2 is 8 analoge kanalen 0-10V. (6bit TDA8444)
Adres = 3 is 8 kanalen digitaal out.
Adres = 4 is 8 kanalen servo out.

De rest is nog niet gebruikt.
Het systeem heb ik ook anders genoemd nl DMX_LITE_V2.
Bekijk het maar eens en schiet er maar een op voor ik verder ga.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
wilddagger
Contacteer:

Bericht door wilddagger »

he bedankt ziet er goed uit

dus als ik het goed begrijp zijn nu alle onvanger pics het zelfede je moet alleen een andere code geven voor hem een andere hem een andere toepassing te geven?

gr.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt. Zo ga ik het maken. Is alleen gemakkelijk voor mij en jullie.
wilddagger
Contacteer:

waar zijn die weerstanden voor van 22 ohm die voor de sn75176 zij gekomen ?

gr.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Lange draden beveiliging.
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

ik ga op deze basis de variante bouwen voor de RGB-sturing.
Wanneer klaar post ik het wel.
De componentjes heb ik reeds, nu de pcb's ontwepen...
niels89

Bericht door niels89 »

We zullen zien;)

niels
venturi

Bericht door venturi »

Gegroet allen, ik ben venturi en kwam toevallig langs dit geweldige forum.
Ben zelf ook lichteffecten freak en met name gebruikmakend van neonlicht.
Ben van plan dit DMX project te bouwen en vraag mij af of de software ook op zichzelf staande scriptjes ondersteund. Bv kleurovervloeiers en/of autodimmers.
Ook heb ik een vraag tav de zerocrossdetectie? Is deze nauwkeurig genoeg om gasonladingslampen aan te sturen? Dit ivm faseverschuiving van de voedingstrafo.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die effecten zitten er in, overvloeiers en autodimmers.
Maar scripjes niet omdat de master een "hardware" master is en niet op de pc loopt, maar standallone is.
Als jij software schrijft voor een pc versie dan kun je maken wat je wilt.
Wat betreft de neonlampen.
Ik heb geen idee wat het regelbereik is van zoeen lamp i.v.m. start en brandgedrag.
De regeling hier is van 0 tot 100% 0 tot 180 gr.
En als jouw systeem erg inductief is dan moet je dit niet gebruiken.Of je moet het redelijk resistief maken. Dan werkt het weer.
venturi

Bericht door venturi »

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar een standalone DMX apparaat is precies wat ik zoek. Iets wat ik bv heel graag wil maken is een 4kanaals sturing voor neontrafos om zo een kleurovervloeier te verkrijgen waarvan de min en max waarde en de overvloeitijd zijn in te stellen mbv potmeters. Om vervolgens dit patroon tot St. juttemus af te laten spelen. Zou dit mogelijk zijn?
Kan zijn dat ik poep praat maar heb totaal geen idee wat de software kan.
Ja, conventionele spoelenneontrafos zijn inductief en hebben een cos phi van ongeveer 0,7 bij een juiste belasting.
Dit betekent dat de stroom ongeveer 45 graden op de spanning voorijlt. Dit hoeft echter geen probleem te zijn wanneer de min en de max waarde zijn in te stellen.
Dus de vraag is eigenlijk : is het mogelijk om de potmeters een functie toe te wijzen om zo deze waardes in te stellen?
Bedankt voor de snelle reply
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Wanneer jij die kanalen reserveert voor die belasting dan kan ik met een kleine aanpassing dat wel realiseren.
Ik zal eens nadenken en dan meld ik me weer.
venturi

Bericht door venturi »

Hi Mat, nog even terugkomend op mijn vraag. Die optie van de min , max en tijd instelling zou wat mij betreft ook niet blijvend hoeven te zijn op de bestaande hardware, maar pas na activering van bv een of meerdere I/O in de uitbreiding module.
Zodat na eventuele verwijdering van de uitbreidingsmodule het ingestelde programma toch afgewerkt kan worden. Dit betekent wel dat instellingen in EE opgeslagen zullen moeten worden.
Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik wel eenvoudige programmatjes in assembler redelijk kan volgen echter dingen zoals die hier aan de orde komen mij nog iets te hoog gegrepen zijn. Hoop daar met jouw hulp in de toekomst verandering in te brengen.
Ben "misschien" tevens van plan om de transmitter unit met een 4kanaals ontvangunit op dezelfde print uit te voeren zodat er een complete werkende basisversie ontstaat, mochten bepaalde instelmogelijkheden aanwezig zijn.
Graag jouw commentaar hierop.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

OK, op die manier had ik het nog niet bekeken. Geen probleem want je kunt effecten inderdaad vastleggen in het ee gedeelte Door bepaalde toetscombinaties ik zal hier de mogelijkheid inleggen voor jouw optie.
En wat betreft een rx unit bij de tx unit dat kan altijd.
En mocht er inderdaad een extra dig.output module nodig zijn, om bij een 0-10V output module om wan instellingen aan of uit te zetten dan is dat natuurlijk altijd nog mogelijk.
Zo zie je maar, dit komt nooit af, er komen steeds nieuwe mooie dingen bij.
venturi

Bericht door venturi »

En misschien ten overvloede maar mocht je in de knoei komen met EE ruimte is er nog altijd de grotere broer PIC 16F648A die volgens mij redelijk compatibel is.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Was mij bekend. Maar ik heb nog plaats genoeg hoor!
venturi

Bericht door venturi »

Ik ben inmiddels begonnen met het tekenen van het schema en de layout,
heb de transmittergedeelte bijna af maar opeens besefte ik dat jij misschien al een layout hebt van de verschillende gedeelten zodat ik na het etsen de schakeling op neontrafos kan testen.
Heb je die ? Klopt het ook dat de DAC alleen in de micro SO package te verkrijgen is ?
Ben tevens ook bang dat mijn voorgestelde basisversie inclusief triac sturing niet echt makkelijk op een eurokaart te persen is. Ik ga echter wel mijn best doen om het erop te krijgen. Dit brengt mij gelijk op de vraag van de functie van de displays en of er misschien niet leukere toepassingen zijn voor deze I/O's.
Kun je misschien ook de functie van de 3 drukkknopjes aan p26,27,28 van de 16f876 uitleggen ?

Zo dan ga ik nu proberen te slapen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb een test schakeling waar een zender en twee ontvangers opzitten.
en wat instel potmeters en wat ledjes.
Maar daar heb je niks aan.
Wat die dac betreft, het klopt dat die alleen maar te verktijgen is in die kleine uitvoering.
Maar als je 6 bit (64 stappen) ook voldoende vind om die neon te regelen dan is er die ook. en dat ic is wel in een DIL uitvoering.
Die displays dat was een wens van deejayke. Maar ik gebruik dat nergens omdat je het adres ook met de schakelaars kunt aflezen.
Dus extra io voor extra toepassingen is ok. Ik zal de tweede versie maken met en zonder display.
venturi

Bericht door venturi »

Ben nu door aan het gaan met tekenen, echter met een paar aanpassingen. De filters heb ik weggelaten, ingangen worden echter wel via een header naar buiten uitgevoerd. Voor de 4 potmeters heb ik instellers op de print gezet in de hoop dat de mogelijkheid bestaat om deze in de toekomst te gaan gebruiken voor resp. min. max. tijd of whatever. Heb een header toegevoegd voor eventueel ICSP, ben toch van plan alles in smd uit te voeren. Ik vond ook wat losse I/O's die ik ook maar via header naar buiten uitgevoerd heb al was het alleen om die vervelende meldingen van de ERC te smoren. Ben nu met de receiverkant bezig.
Ik zal wel een paar printen laten maken als ik zover ben. Zijn binnen 10 dagen in huis na opdracht. Dit is wat ik er even snel van gebakken heb.
Layout zal wel even langer duren.
Bij nader inziens zijn de displays misschien niet zo heel slecht, want stel dat het er ooit van komt om bepaalde instellingen te kunnen wijzigen en saven dan is het toch handig om in een oogopslag te zien waar je mee bezig bent.
venturi

Bericht door venturi »

Deze was ik vergeten
Bijlagen
DMXneon.jpg
DMXneon.jpg (93.25 KiB) 33101 keer bekeken
venturi

Bericht door venturi »

OOPS, misschien wat groot uitgevallen,
sorry
wilddagger
Contacteer:

wat is nou het verschil tussen deze en de orginele?
venturi

Bericht door venturi »

Wat schema betreft niet veel, voor mijn speciefieke toepassing heb ik bv. geen doorlaatfilters nodig dus heb ik ze weggelaten. Er is een header toegevoegd om de chip in circuit te programmeren, daar ik van plan ben om alleen SMD componenten toe te passen kan ik de PIC niet uit het voetje trekken wanneer ik het bv. opnieuw moet programmeren. Verder heb ik 4 instelpotmeters op de print gezet om eventuele toekomstige eenmalige instellingen te kunnen doen. De verschillen zijn hoofdzakelijk te zien wanneer je de printen naast elkaar zou zetten. Dit is ook maar een eerste opzet voor mijn toepassing en wil ik een printlayout kunnen tekenen met zo weinig mogelijk fouten dan zal ik eerst een schema moeten tekenen in een PCB pakket. Dus vandaar dat ze misschien op elkaar lijken.
Ben trouwens van plan om op dezelfde print ook een receivergedeelte te maken met 4 triac uitgangen, zoals eerder gezegd.
Daar ben ik echter nog wel even mee zoet.
wilddagger
Contacteer:

weet iemand een simpele zelf te maken progger voor de pic 16f876
voor die andere heb ik er al een
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als het goed is kun je zowel voor de 16F628 en de 16F876 dezelfde progger gebruiken.
Je moet alleen een verloop maken naar de juiste pinnen.
Plaats reactie