Hallo ik ben bezig met het ontwerp van een heel simpele pc scope.
Onderstaand schema is de samenvoeging van enkele ideeen.
Nu weet ik nog niet hoe ik het ga voeden en of dit zal werken. Het idee is om de ingang op 2.5V te zetten. (aarding probe) Zo kan ik dan die AD convertor tss 0 en 5V gebruiken met een ingang van -2.5..+2.5.
Kan dit?
En hoe voed ik dit eventueel met 9V 150 mAh batterij? Ik heb 5V nodig voor mijn AD convertor, iets meer dan 5V voor de opamp en +V aan de protectiediode D1 en dan nog een -V voor de onderste protectiediode D3 en de opamp.
(ik nam een dual opamp om de andere eventueel te gebruiken in de voeding, misschien neem ik beter een rail to rail (type?) maar wat dan met die protectiediodes D3 en D1?)
Iemand een idee?
Ik heb anders ook een printtrafo van 2*8VAC maar moet ik dan +5 +9V en -9V maken, dus 3 regelaars voor zo'n klein schema? Toch liefst een batterij!
Nog wat info:
J1 is voor 1:1 en 1:10 J2 voor AC/DC coupling, J3 voor 1:1 10:1. Die zener wordt normaal een 5V type om de ADC te beschermen.
De grote van C2 weet ik niet zeker...
Bron: http://xoscope.sourceforge.net/hardware/hardware.html
http://www.geocities.com/lptscope/hw.html
pc-scope ontwerp
pc-scope ontwerp
- Bijlagen
-
- inscope.gif (8.55 KiB) 4957 keer bekeken
Laatst gewijzigd door acheron op wo 26 jan 2005, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- deejayke
- Contacteer:
even ter info
kheb hier een programma voor geintresseerden, dit is een scoop voor de pc, je meet dan via je geluidskaart
grtzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
Ik heb ook zo'n programma's maar ze werken niet goed, binnenkort ga ik windows herinstalleren en dan zal ik het nog eens proberen. Wat doet je pc als je er een te groot signaal inpompt? Mijn geluidskaart moet nog wel wat dienst doen.
De bedoeling is op een simpele en goedkope manier een scope'je met een grotere bandbreedte te maken. Met bovenstaand schema moet 100Khz wel te halen zijn. (met een zware pc eraan) Het moet ook veilig zijn voor mijn pc!
Andere voorstellen schema's+software zijn welkom. Maar ik heb de indruk dat dit het gemakkelijkste systeem is.
Wil je iets meer dan zit je meteen met fifo's of RAM en met PIC's en zelf te schrijven pc-software. Ik ken enkel java en dat is veel te traag voor dit doel.
Iets simpel met een PIC of AVR zie ik wel zitten. (dit moet ik toch ooit leren) De pc software zelf maken ligt me minder tenzij die echt simpel is.
Bij Velleman heb je voor 120 een goede kit. Dus iets van 100 maken waarbij je dan zelf nog software moet schrijven doe ik niet.
groeten
De bedoeling is op een simpele en goedkope manier een scope'je met een grotere bandbreedte te maken. Met bovenstaand schema moet 100Khz wel te halen zijn. (met een zware pc eraan) Het moet ook veilig zijn voor mijn pc!
Andere voorstellen schema's+software zijn welkom. Maar ik heb de indruk dat dit het gemakkelijkste systeem is.
Wil je iets meer dan zit je meteen met fifo's of RAM en met PIC's en zelf te schrijven pc-software. Ik ken enkel java en dat is veel te traag voor dit doel.
Iets simpel met een PIC of AVR zie ik wel zitten. (dit moet ik toch ooit leren) De pc software zelf maken ligt me minder tenzij die echt simpel is.
Bij Velleman heb je voor 120 een goede kit. Dus iets van 100 maken waarbij je dan zelf nog software moet schrijven doe ik niet.
groeten
Ik heb even iets bedacht in de veronderstelling dat bovenstaand schema werkt.
Het kan waarschijnlijk ook met een zenerdiode maar ik weet niet hoe ik die dan juist moet instellen. Het verbruik zou zo laag mogelijk moeten. (beter een 5V zener dan?)
De opamp wil ik dus met 7.2 en -1.8 voeden dit zijn ook de spanningen voor aan die protectiediodes. 5V en gnd voor mijn ADC en 2.5 voor de rest.
Moeten die elco's daar allemaal zitten? (mss neem ik er van 10uF of 15uF ik moet nog kijken wat ik nog heb) En nog een laatste vraagje voorlopig: moet ik nog elco's of ontkoppelcondensators zetten bij de IC's vb op de voedingslijn van de opamp bij de opamp zelf dan en eventueel iets in de buurt van die ADC?
ps. de diodes zijn 1N4148 in de voeding. Oja er komt nog een 100nF condensator aan de uitgang van die 78L05 vergeten. (tss 5V en gnd links van die R's)
Het kan waarschijnlijk ook met een zenerdiode maar ik weet niet hoe ik die dan juist moet instellen. Het verbruik zou zo laag mogelijk moeten. (beter een 5V zener dan?)
De opamp wil ik dus met 7.2 en -1.8 voeden dit zijn ook de spanningen voor aan die protectiediodes. 5V en gnd voor mijn ADC en 2.5 voor de rest.
Moeten die elco's daar allemaal zitten? (mss neem ik er van 10uF of 15uF ik moet nog kijken wat ik nog heb) En nog een laatste vraagje voorlopig: moet ik nog elco's of ontkoppelcondensators zetten bij de IC's vb op de voedingslijn van de opamp bij de opamp zelf dan en eventueel iets in de buurt van die ADC?
ps. de diodes zijn 1N4148 in de voeding. Oja er komt nog een 100nF condensator aan de uitgang van die 78L05 vergeten. (tss 5V en gnd links van die R's)
- Bijlagen
-
- voeding.jpg (16.98 KiB) 4928 keer bekeken
- deejayke
- Contacteer:
om mn geluidskaart ietwat te beschermen heb ik enkele spanningsdelers in een kistje ingebouwd met een meerkeuzeschakelaar
10 deler
100 deler
1000 deler en nog wat enkele waarden
10 deler
100 deler
1000 deler en nog wat enkele waarden
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!