schakeling
schakeling
Zonneschakelaar
Gepost door Jeroen Vreuls op donderdag 4 april 2002 17:13
In deze schakeling wordt gebruik gemaakt van het feit dat transistoren lichtgevoelig zijn. T1, een 2N 3055, wordt gebruikt als fototransistor, door de bovenkant van het kapje van T1 weg te zagen. De binnenkant van de transistor komt dan bloot te liggen.
Wanneer er geen licht op het binnenste van T1 valt, geleidt T1 niet. T2 krijgt dan de basisstroom van R1, zodat T2 geleidt en het lampje brandt. Als er echter voldoende licht op T1 valt, begint deze stroom door te laten zodat T2 geen basisstroom meer krijgt. Het lampje gaat dan uit.
Met P1 kan het schakelpunt worden afgestelt.
BegrotingDeze schakeling kost ongeveer 3,05.
OnderdelenlijstR1 = 4,7 kW
R2 = 10 kW
P1 = 1 MW
T1 = 2N 3055
T2 = BD 139
La = 9 V max. 400 mA
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/65
Gepost door Jeroen Vreuls op donderdag 4 april 2002 17:13
In deze schakeling wordt gebruik gemaakt van het feit dat transistoren lichtgevoelig zijn. T1, een 2N 3055, wordt gebruikt als fototransistor, door de bovenkant van het kapje van T1 weg te zagen. De binnenkant van de transistor komt dan bloot te liggen.
Wanneer er geen licht op het binnenste van T1 valt, geleidt T1 niet. T2 krijgt dan de basisstroom van R1, zodat T2 geleidt en het lampje brandt. Als er echter voldoende licht op T1 valt, begint deze stroom door te laten zodat T2 geen basisstroom meer krijgt. Het lampje gaat dan uit.
Met P1 kan het schakelpunt worden afgestelt.
BegrotingDeze schakeling kost ongeveer 3,05.
OnderdelenlijstR1 = 4,7 kW
R2 = 10 kW
P1 = 1 MW
T1 = 2N 3055
T2 = BD 139
La = 9 V max. 400 mA
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/65
-
Mat Janssen
- Moderator

Deze transistor wordt eigenlijk onecht gebruikt voor deze toepassing. Er zijn "echte" lichtgevoelige componenten verkrijgbaar die stabieler zijn.
Ook zal deze schakeling erg temperatuur afhankelijk zijn voor deze toepassing. Dan door het huis eraf te halen is de kans op aanraking van het binnenste gedeelte mogelijk en de kans op kapotmaken van deze komponent best hoog. Daar alles open is en niet afgeschermt zal het zonlicht (uv straling) het selicium afbreken en werkt dit ding na verloop van tijd niet meer
Ook zal deze schakeling erg temperatuur afhankelijk zijn voor deze toepassing. Dan door het huis eraf te halen is de kans op aanraking van het binnenste gedeelte mogelijk en de kans op kapotmaken van deze komponent best hoog. Daar alles open is en niet afgeschermt zal het zonlicht (uv straling) het selicium afbreken en werkt dit ding na verloop van tijd niet meer
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Hoe komt het dat als de zon schijnt de "zonne" transistor gaat geleiden.
Wat gebeurt er als het donker wordt.
Wat is de functie van de instelpotmeter en waarom.
Noem eens een toepassing voor deze schakeling.
Geef hier alvast eens een paar antwoorden op, als mij nog wat invalt dat zie je dat hier weer.
Wat gebeurt er als het donker wordt.
Wat is de functie van de instelpotmeter en waarom.
Noem eens een toepassing voor deze schakeling.
Geef hier alvast eens een paar antwoorden op, als mij nog wat invalt dat zie je dat hier weer.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik had de vragen het eerst gesteld dus jij moet daar een antwoord op verzinnen. En ja ik weet de antwoorden op die vragen.
Ik wil wel een antwoord geven op jouw laatste vraag wat de nadelen zijn.
nadelen:
Temperatuur afhankelijkheid is hoog.
Doordat er geen UV filter aanwezig is zal de "licht"opnemer snel ouderen.
Aanrakings gevoelig. (open konstruktie)
Spreiding tussen meerdere transistoren erg groot.
Ik wil wel een antwoord geven op jouw laatste vraag wat de nadelen zijn.
nadelen:
Temperatuur afhankelijkheid is hoog.
Doordat er geen UV filter aanwezig is zal de "licht"opnemer snel ouderen.
Aanrakings gevoelig. (open konstruktie)
Spreiding tussen meerdere transistoren erg groot.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
ik wil ook transistor uitleggen en bij jullie site staat bij artikelen uitgelegt hoe de transistir werkt maar ik kan het wel selecteren maar als ik kopieren doe in word doet hij het niet ik wou graag de 1e alinea van die stuk tekst en dat met soorten van transistoren
weet u hoe ik dat in 1 keer krijg zonder helemaal over te moeten gaan typen
weet u hoe ik dat in 1 keer krijg zonder helemaal over te moeten gaan typen