dmx bouwen ?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Valentijn

Bericht door Valentijn »

ahzo

hartelijk bedankt, nee ik heb er geen haast bij doe maar rustig aan, maar wat ik wel wou weten:
als ik nu begin met bouwen wat ik tot nu toe heb, dus de schakeling die hier online staat, kan ik dat dan achteraf gewoon aanpassen?

Dank je!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ja hoor, Er komt misschien niks bij omdat ik al het een en ander gereserveerd had voor andere dingen en ik heb er nog wat over.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Valentijn

Bericht door Valentijn »

hey mat

heb je al eens tijd gehad om eventjes na te denken over mijn vraag van de programmeerbare sequencer?
ik zal namelijk nu beginnen met de bouw van de transmitter, heb reeds de componenten en printen maak ik op school. Ik maak dit dus voor mijn project op school! ik zou er graag nog zo'n programmeerbare sequencer inbouwen, daarmee...
Moest je eventjes tijd hebben om er over na te denken, of indien je mij wat ideetjes kan geven hoe ik het zelf zou kunnen oplossen...

Dank je!

Valentijn
Dolfke

Bericht door Dolfke »

Hallo iedereen,

Ik ben ook wat bezig met Dmx. Zo via via ben ik op dit forum gesukkelt en dit toch wel zeer interessant project gevonden. Ik heb reeds een dmx zender gebouwt (die van elektuur). Nu ben ik verder aan't zoeken naar een leuke dmx dimmer. Die van elektuur vind ik wat duur en is helemaal in SMD gebouwt . Daarom lijkt met dit wel een interessante schakeling.

Zit er eigenlijk een limiet aan het aantal kanalen dat je kunt gebruiken of kun je de volle 512 kanalen gebruiken met die dimmerschakeling?

Ik zou ze ook wel durven gebruiken in lichteffectjes in een bekonptere versie. Ik denk dan aan vb. 2 kanalen: 1'tje voor de lamp en 1te voor de snelheid van't motortje in het effectje.

Zou je me ook ff de nodige software kunnen bezorgen voor de Pic?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

In principe kun je 512 kanalen gebruiken.
De software kan het. Maar door i/o gebrek heb ik maar adresschakelaars tot 255. Dan als je goed terugzoekt in deze topic dan kom je hem meerdere malen tegen. Elke keer met een andere DAC.
Welke wil je ???
Jordi

Bericht door Jordi »

Hallo Mat en de rest,

Ik ben even verder gaan puzzelen met dit topic, maar zoals iedereen stel ik ook weer andere eisen aan de ontvanger :)

Ik wil een simpele ontvanger bouwen, welke 3 PWM kanalen uitstuurt, maar hij moet wel op 512 kanalen geadresseert kunnen worden. Ik heb de tekening een beetje aangepast, ik gebruik nu 9 inputs voor de adressering. (Betekend dat ik kan adresseren t/m 511, dit is voldoende). Om dit te realiseren heb ik een beetje moeten snijden in de andere I/O's.

Om te beginnen bij de SN75176, ik heb pootje 2 en 3 aan massa gehangen zodat alleen de receiver ge-enabled wordt. Zodoende krijg je een continue datastroom op pootje 1. Pootje 4 gebruik ik niet, want ik wil niks verzenden. Zodoende heb ik alleen de RX maar nodig op mn PIC. Vraag is of dit zomaar kan? Ik denk het wel want als ik een willekeurige dimmer openschroef zie ik dat men het zo aanpakt.

En is het speciaal nodig dat de MCLR (4) met een R aan +5v gehangen wordt? Het is tenslotte ook RA5, een kostbare ingang
:?

Verder ben ik van plan om zelf het programma te schrijven voor de PIC. Ik doe dit in BASIC met de compiler van Crownhill.
Nu ben ik niet zo'n held in programmeren, dus ik wil vragen of jullie mij op weg willen helpen. Ik weet dat Mat in MPLab programmeert, dit is totaal anders, maar het stappenplan om de PIC te programmeren is waarschijnlijk hetzelfde.
Het probleem zit um in het DMX protocol, hoe ga ik dat nou eens implementeren in de PIC? En dan bedoel ik, hoe moet ik gaan tellen enzo? Ik heb het protocol helemaal in mn kop gestampt, dus ik weet hoe het eruit ziet qua 88ms BREAK, frames van 44ms en ga zo maar door.

Het signaal komt binnen via de UART, maar hoe gaat die PIC nu weten waar te beginnen met tellen. Als ie eenmaal aan het tellen is, is het makkelijk, hij kan gewoon de adressen afwachten waar ie op ingesteld is, en met die waarden iets doen.

PWM aan de uitgang is ook geen probleem, die kan ik onderverdelen in 255 stapjes (8bits) en laat de DMX waarde nou ook 8 bits zijn :)

Ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen en me verder kunnen helpen....
Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Jordi

hieronder de aangepaste tekening:
Bijlagen
dmx4ch1.GIF
dmx4ch1.GIF (4.39 KiB) 33983 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je wacht op een break en dan vanaf de eerste hoog.
Maar als jij met crownhill aan de gang gaat dan is er een Hserin commando die wel tot 250 kHz gaat en ook 9 databits aan kan .
Zoek maar eens op.
Jordi

Bericht door Jordi »

Okee bedankt, ik ga dat commando eens uitpluizen.

Maar denk jij dat de schakeling die ik heb aangepast zo kan werken?
Of ben ik poorten aan het toewijzen die helemaal niet zo kunnen?

Groet Jordi
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Je kunt deze poorten zo gebruiken, geen probleem. Elke poort is toe te wijzen naar ongeveer vanalles. (zie datasheet)
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

Jordi,
als het lukt om aan 250kHz data door te sturen en tergelijkertijd nog 3 pwm's te genereren zonder dat de leds vervelend gaan knipperen op onvoorspelbare momenten, gelieve het te laten weten.
Groet,
Joeri
Valentijn

Bericht door Valentijn »

hey mat!

ik zit dik in de problemen! mijn laptop is deze week gecrashed! en ik heb enkele bestanden niet kunnen recupereren! waaronder de hex file van de transmitter! ik wou je dus vragen of je me de programma-file van de transmitter nog eens wou doorsturen!

Dank je!

valentijn.
Valentijn

Bericht door Valentijn »

voila, hier een voorlopig fotoke van mijn transmitter!
nu nog de printjes afwerken en de pic programmeren!
Mat, wil je ajb me die hex file van de transmitter zo snel mogelijk doorsturen? Dank je!
Bijlagen
transmitter.JPG
transmitter.JPG (81.96 KiB) 33923 keer bekeken
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Valentijn schreef:voila, hier een voorlopig fotoke van mijn transmitter!
is die frontplaat cnc gefreest of hoe heb je die zo mooi gekregen als ik vragen mag?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Valentijn

Bericht door Valentijn »

mijn pa heeft die met de hand gemaakt,
is niet gefreest, kweet wel niet precies hoe hij het heeft gedaan.
Jordi

Bericht door Jordi »

Hallo Mat en de rest,

Nou ik ben druk aan het programmeren geweest, maar ik kom er nog niet echt uit.
Ik zal ff hetgeen wat ik geprobeerd heb online zetten hier. Ik wil vragen of jij wil kijken of ik een beetje in de goede richting zit, of misschien slaat het wel nergens op wat ik geschreven heb. Feit is dat het (nog) niet werkt.
Het is deels in BASIC geschreven, maar de echte DMX codering in ASM.
Ik hoop dat 't begrijpelijk is.

Ik ben niet aan de slag gegaan met het HSERIN commando, omdat ik daar geen wijs uit kon :?

Bedankt alvast, en ik hoor t wel

Groetjes Jordi
Bijlagen
DMX-PWM.txt
(4.1 KiB) 1057 keer gedownload
venturi

Bericht door venturi »

Hallo Matt en iedereen,

ben een tijdje weggeweest maar ben nu weer terug en van plan om het project af te maken.
Had je nog iets gedaan met de printen die ik je had toegestuurd ?
Op de transmitter is de PIC 16F876 in een verkeerde package terechtgekomen, deze is nl. smaller en de voedingstrafo is te klein, maar ik heb het er wel met kunst en vliegwerk opgekregen.
Moet alleen nog de ontvangerkant afmaken en dan kan er geprogrammeerd worden. Tzt meld ik me weer.

Venturi
venturi

Bericht door venturi »

Hi, Matt

heb nu de ontvanger ook haast af. Zou je zo vriendelijk willen zij om de files voor de transmitter en ontvanger naar mij te mailen?
Ik ben nu echt benieuwd.
Alvast bedankt en groetjes

Venturi
venturi

Bericht door venturi »

Hi, Matt

heb de chippen geprogrammeerd maar krijg geen licht uit de transmitter. Het enige dat ik 100 % zeker weet is dat de oscillator loopt.
Aan de rx of tx is niets te zien met een scoop.
Totale stilte.
Groetjes

Venturi
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De zender zou continue signalen moeten uitzenden. kijk eens op de pichip zelf. misschien is er iets met het driver ic aan de hand?
venturi

Bericht door venturi »

Dat is ook de plaats waar ik met de scoop heb gekeken.
Pin 17 en 18 van PIC 16F876.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dan zit het programma er niet goed in.
Ik zal morgen het bestand dat ik jou gestuurd heb eens bij mij in een nieuwe chip zetten en zelf even kijken.
venturi

Bericht door venturi »

OK dank je
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bij mij werkt het. Ik heb je ook het schema gestuurd, Ik denk dat de vergeten was de zender op programma 0 te zetten.
Valentijn

Bericht door Valentijn »

hey mat,
bij mij is de transmitter af maar krijg er geen signaal uit.
ik denk dat het hetzelfde probleem is, wat bedoel je met de zender op programma 0 zetten?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dit heeft te maken, dat er 8 programma's kunnen lopen in deze chip. En programma 8 zit er niet in dus daarom zie je niks gebeuren.
Plaats reactie