Schema digitale snelheids meter
-
Mat Janssen
- Moderator

ik heb een probleem, op de output van de LM7805 krijg ik geen 5 volt. maar als ik daar zelf 5 volt op zet, doet de snelheidsmeter alsnog niks, nu heb ik het schema een paar keer nagelopen met mijn soldeercreatie, maar kan geen fouten ontdekken. Heb jij misschien een idee in welke richting ik moet gaan zoeken ?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

transistors : C557 PH12
spanningsregelaar : UTC LM7805 NE
piccie : PIC16F628-04/P, microchip logo, 025027J
condensators : 10uF (de tonnetjes)
104 ESM (de gele bolletjes 100nF)
weerstanden zitten volgens het schema (ffies een progje van internet afgehaalt om de waarde te bepalen)
Op de output van de LM7805 krijg ik ook geen 5 volt, das toch ook best raar ?
spanningsregelaar voor me, pootjes naar beneden, met de zwarte kant met tekst voor me, van links naar rechts : input (12v), massa, output
transistors, vlakke kant voor me, pootjes naar beneden, van links naar rechts : collector, basis, emiter
Piccie is geprogrammeerd door een vriend van een collega, die in de electronica zit.
spanningsregelaar : UTC LM7805 NE
piccie : PIC16F628-04/P, microchip logo, 025027J
condensators : 10uF (de tonnetjes)
104 ESM (de gele bolletjes 100nF)
weerstanden zitten volgens het schema (ffies een progje van internet afgehaalt om de waarde te bepalen)
Op de output van de LM7805 krijg ik ook geen 5 volt, das toch ook best raar ?
spanningsregelaar voor me, pootjes naar beneden, met de zwarte kant met tekst voor me, van links naar rechts : input (12v), massa, output
transistors, vlakke kant voor me, pootjes naar beneden, van links naar rechts : collector, basis, emiter
Piccie is geprogrammeerd door een vriend van een collega, die in de electronica zit.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

tis echt een 7805 staat er duidelijk op, ik heb een vermoeden dat ie overleden is
tussen de input en de common meet ik 12 volt. Maar die meet je toch altijd hier, want hier zit de voeding toch direct op aangesloten, dus zal altijd 12v meten hier.
Ik ga iig een nieuwe 7805 halen. Hier begon ik ook als eerste met meten toen de schakeling niet werkte, en toen kwam ik er achter dat er geen 5 volt uit komt (0 volt)
Als ik 5 volt op de output zet doormiddel vanaf een 5v voeding. dan zou het geheel toch moeten werken ? want dan krijg ik ook niks te zien op de 7 segments displays
tussen de input en de common meet ik 12 volt. Maar die meet je toch altijd hier, want hier zit de voeding toch direct op aangesloten, dus zal altijd 12v meten hier.
Ik ga iig een nieuwe 7805 halen. Hier begon ik ook als eerste met meten toen de schakeling niet werkte, en toen kwam ik er achter dat er geen 5 volt uit komt (0 volt)
Als ik 5 volt op de output zet doormiddel vanaf een 5v voeding. dan zou het geheel toch moeten werken ? want dan krijg ik ook niks te zien op de 7 segments displays
-
Mat Janssen
- Moderator

yup, de HDSP-5501, das een common anode display. had eerst de bc557 op pen 8 van het display gehad, nu ff op 3 gedaan (beide anode) maar krijg niks op 't display.
De BC557 heb ik als volgt aangeslote, platte kant naar me toe, pootjes naar beneden, van links naar rechts : collector, basis, emitor. dus de emitor zit op pen 8 (of 3) van 't display (en dat 3x)
De BC557 heb ik als volgt aangeslote, platte kant naar me toe, pootjes naar beneden, van links naar rechts : collector, basis, emitor. dus de emitor zit op pen 8 (of 3) van 't display (en dat 3x)
-
Mat Janssen
- Moderator

maat van collega van me heeft hem geprogrammeerd, en kon hem ook weer uitlezen, ik kan het hier niet met m'n programmer, krijg hem om de 1 of andere duistere reden niet goed aan de praat op m'n pc met winxp (heb hem 2x gemaakt, beide keren niks) nu weet ik dat winxp standaard niet direct de com porten kan aanspreken, maar hier heb ik wat voor geinstalleerd (maar weet niet of dit werkt) ben bijna in staat om m'n laptop maar win98 te installen.
-
Mat Janssen
- Moderator

heb ic-prog van http://www.ic-prog.com/ gedownload en ook de driver voor 2000/xp maar kan de pic ook niet uitlezen
-
Mat Janssen
- Moderator

ik lees dit nog eens goed door he. En ik denk dat je een fout hebt gemaakt matt.
kijk maar eens hierna

dat kan die 0000 error wel eens verklaren!De pic is verkeerd geplaatst!De PIC moet helemaal onderaan zitten in plaats van bovenaan!
ik heb dit plaatje van
http://www.sparkfun.com/tutorial/PG2C/p ... icprog.htm
hier staat een tutorial op voor de PIC-PG2
kijk maar eens hierna

dat kan die 0000 error wel eens verklaren!De pic is verkeerd geplaatst!De PIC moet helemaal onderaan zitten in plaats van bovenaan!
ik heb dit plaatje van
http://www.sparkfun.com/tutorial/PG2C/p ... icprog.htm
hier staat een tutorial op voor de PIC-PG2