Accu spannings bewaker/diep ontladenings beveiliging.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
computerman30

Accu spannings bewaker/diep ontladenings beveiliging.

Bericht door computerman30 »

Hallo,

bij deze even de volgende vraag of er iemand een schema heeft of tips om het maken tot een schema voor het volgende.
ik zoek het volgende een accu spanings beveiliging of diep ontladings beveiliging.
ik heb een accu van 6 cellen die elk 1,2 volt zijn dus te samen 7,2volt.
deze mag van mij naar een spanning zaken van 5,5 volt.
hier wil ik dus graag een schemaatje voor of tips zodat als hij die nivo van 5,5 volt heeft bereikt de gehele schakeling wordt afgeschakeld en ook niet meer op komt. dus echt uit.

de spanning die dus overblijft de 5,5 volt wil ik gebruiken om het geheel uit te schakelen als dat mogelijk is.

hoor graag van jullie.

groeten.

computerman30
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik weet niet hoe jouw ontwerp capaciteiten zijn, maar je kunt een comperator nemen (LM393) die voed jou uit jouw batterijen.
Aan een pen zet je een referentie spanning, aan de andere pen zet je de te meten spanning, Als nu de te meten spanning onder de referentie spanning komt, dan klapt de comperator om en die uitgang gebruik je dan om de zaak uit te zetten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier dan een schemaatje. Met de drukknop zet je de zaak aan an als de accuspanning onder de 5.5 volt komt valt de zaak uit.
Bijlagen
batt_ontlaad_besch.GIF
batt_ontlaad_besch.GIF (2.58 KiB) 2976 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De topicstarter vroeg aan mij wat er zou moeten veranderen als er 2 accu's in serie geplaatst zouden worden. De afschakeling zou dan zo rond de 11 volt moeten gaan gebeuren i.p.v. 5,5 volt.
De weerstand van 2K7 moet dan veranderd worden in 12K. Na deze aanpassing zal de accu afgeschakeld worden als de spanning in de buurt van de 11 volt is gekomen.
Plaats reactie