2.5 A spannings regelaar (minimaal)
Als je van wisselspanning komt, en je maakt maar een halve diodebrug met een grote elco erachter, dan heb je ook al een gemiddelde spanning van <8V in plaats van 16V en minder warmte dus...
Let wel op als je je diodes op je brug verkeerd om poolt, kun je kortsluiting maken.
Maar ik heb eigenlijk nog nergens in dit topic gezien wat nu de eigenlijke ingangsspanning is. Komt dit van je brommer en is dit bij vol gas +/-12V DC of AC? Kun je het eens meten met een multimeter?
Let wel op als je je diodes op je brug verkeerd om poolt, kun je kortsluiting maken.
Maar ik heb eigenlijk nog nergens in dit topic gezien wat nu de eigenlijke ingangsspanning is. Komt dit van je brommer en is dit bij vol gas +/-12V DC of AC? Kun je het eens meten met een multimeter?
-
Mat Janssen
- Moderator

Als gelijkrichtbrug is de schakeling juist getekend.
Alleen heb je de in(en) verwisseld met de uit+ en de uit-
MAAR. Bij de meeste bromfietsen,scooters is een van de draden van de generator al dusdanig aan aarde gelegd dat je daar niet meer bij kunt komen.
Een dubbelfasige gelijkrchtbrug is dan eigenlijk niet te gebruiken.
Je zult dan maar een diode moeten nemen en een elko die 2 keer zo groot moet zijn in waarde.
Hieronder dan een voorbeeld.
Alleen heb je de in(en) verwisseld met de uit+ en de uit-
MAAR. Bij de meeste bromfietsen,scooters is een van de draden van de generator al dusdanig aan aarde gelegd dat je daar niet meer bij kunt komen.
Een dubbelfasige gelijkrchtbrug is dan eigenlijk niet te gebruiken.
Je zult dan maar een diode moeten nemen en een elko die 2 keer zo groot moet zijn in waarde.
Hieronder dan een voorbeeld.
- Bijlagen
-
- scooter-voeding.GIF (1.45 KiB) 13556 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
maar ik heb hem al klaar en het past al en heb er ook nog een koel rib aan kunnen plaatsen. het kan net,
maar ik moet er nog een maken maar dan met 1 en blijven de weerstands waardes dan het zelfde?
die is voor achter en is op 6 V 5W dus iets minder als 1 A
maar ik zou graag willen weten of ik uit die schakleing die ik heb gemaakt 2 lm317 uithaal dat hij dan ook kan voor een het achter licht.
als iemand ff wil reageren die dit weet zou heel handig zijn want heb er al eens een gemaakt maar die deed het niet.
alvast hartelijk bedankt
maar ik moet er nog een maken maar dan met 1 en blijven de weerstands waardes dan het zelfde?
die is voor achter en is op 6 V 5W dus iets minder als 1 A
maar ik zou graag willen weten of ik uit die schakleing die ik heb gemaakt 2 lm317 uithaal dat hij dan ook kan voor een het achter licht.
als iemand ff wil reageren die dit weet zou heel handig zijn want heb er al eens een gemaakt maar die deed het niet.
alvast hartelijk bedankt
om even terug te komen op dat verhaaltje van Mat
maar ik kan daar wel bij komen bij de aarde draad want dat is gewoon mijn frame en daar wil ik dan om een bout zow'n ringetje doen waar je een draad aan kunt maken (snap je wat ik bedoel)
en ik moet dus de in en de uit omwisselen. dan zal ik even kijken want z had ik het van een site af gehaald die al eerder in dit topic is vermeld.
maar ik kan daar wel bij komen bij de aarde draad want dat is gewoon mijn frame en daar wil ik dan om een bout zow'n ringetje doen waar je een draad aan kunt maken (snap je wat ik bedoel)
en ik moet dus de in en de uit omwisselen. dan zal ik even kijken want z had ik het van een site af gehaald die al eerder in dit topic is vermeld.
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja, de weerstandswaardes blijven hetzelfde, omdat ze met de uitgangsspanning te maken hebben en niet met de stroom.
De aarddraad met een bout aan het chassis dat is goed.
Je hebt dus een diode nodig omdat je een 0 hebt waar je niet bij kunt.
Je kunt ook een gelijkrichtbrug als diode diode gebruiken, maar dan moet je hem anders aansluiten. Je krijgt dan eigenlijk 2 diodes in serie met 2 diodes parallel. Je gebruikt dan de "IN" draden niet. Die schakeling staat inderdaad hier ergens. Hier wordt de eigenlijke functie van een gelijkrichtbrug niet gebruikt.
Dus even goed uitkijken wat je gaat doen.
De aarddraad met een bout aan het chassis dat is goed.
Je hebt dus een diode nodig omdat je een 0 hebt waar je niet bij kunt.
Je kunt ook een gelijkrichtbrug als diode diode gebruiken, maar dan moet je hem anders aansluiten. Je krijgt dan eigenlijk 2 diodes in serie met 2 diodes parallel. Je gebruikt dan de "IN" draden niet. Die schakeling staat inderdaad hier ergens. Hier wordt de eigenlijke functie van een gelijkrichtbrug niet gebruikt.
Dus even goed uitkijken wat je gaat doen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator