trapverlichting met led

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
bazzz

Bericht door bazzz »

ik heb de halve schakeling al op mijn breadboardje staan:P mar ik kan pas verder als ik de 4094 enzo heb.

Maakt het trouwens erg uit dat ik twee 1nf condensators achter elkaar zet? Dan heb ik 2nf terwijl 1,8 nf nodig is. Is dit erg?

grtz Bas
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Als je ze dan parallel zet dan wordt het 2nF. Niet in serie, dan wordt het 0,5nF.
Als je er dan ook nog een potmetertje bijplaatst dan kun je het weer afregelen naar de frequentie die je moet hebben.

@Wesley2004 en de rest.

Misschien kun je door afregelen op de juiste frequentie de afstand ook vergroten.
Want er zit in de tsop een banddoorlaatfilter wat is afgestemt, en als je niet precies op de afstemfrequentie zit wordt het ontvangen signaal verzwakt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
wesley2004

Bericht door wesley2004 »

Ik heb het geprobeerd om een potmeter erbij te zetten boven de weerstand bij de 555 op pootje 7.
Het scheelt zeer weinig in afstand.Misschien een centimeter in totaal.
Helaas kom ik dan nog niet voorbij de helft van de traptrede.

@Mat: ik heb de bovenste weerstand een 1,5K daaronder een 18K en een condensator van 1nF. Dit zou toch 38 Khz moeten zijn?
De weerstanden en condensator in de tekening van jou komt volgens mij op 36,7 Khz toch????
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Niet onmogelijk. Er zit nl tolerantie op deze ic's. Dus eigenlijk nameten is altijd het beste.
wesley2004

Helaas heb ik niets waarmee ik de frequentie kan nameten!!!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dan maar proberen of je vooruitgang boekt dooe de frequentie iets te verhogen of te verlagen.
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

ik heb gisteren een tsop in de vuilbak gekieperd omdat er een zaagtand ipv een blokgolf uitkwam.
Ik had ze nog nooit gebruikt een weet niet waarom ze defect was. Maar zoals Mat zegt: meten is weten.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Joeri Fr schreef:ik heb gisteren een tsop in de vuilbak gekieperd omdat er een zaagtand ipv een blokgolf uitkwam.
Ik had ze nog nooit gebruikt een weet niet waarom ze defect was. Maar zoals Mat zegt: meten is weten.
probeer dit is:
De TSOP via een weerstand van 470 Ohm aan +5V aansluiten en over de + en - pin een tantaal van minimaal 1µF
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

@stynus We geraken off topic, maar die RC hing eraan hoor. Het was gewoon een kapotte TSOP, want toen ik ze verving werkte alles terug.
wesley2004

Ik weet het: meten is weten.
helaas heb ik geen apparatuur om de frequentie te kunnen meten.
Mijn hoop gaat nu even uit naar de personen die de schakeling ook bouwen om te kijken of het bij hun wel lukt!
Ik ben benieuwd!!!
bazzz

Bericht door bazzz »

het duurt nog ff voordat ik eraan begin. Kheb mijn onderdelen nog niet eens kunnen bestellen omdat elektronica onderdelen weer es niet alles op voorraad heeft wat ik nodig heb:S. Marja nog ff geduld dus:P

grtz Bas
mike20

Bericht door mike20 »

@ wesley

met een beetje geluk begin ik maandag ermee dus maar dan hou ik jullie op de hoogte

gr mike :lol:
mike20

Bericht door mike20 »

zo daar was ik weer.

@ wesley
@ de rest

nou heb de boel in elkaar en het werkt .had eerst even wat problemen met het programeren maar is ook gelukt nu.

alleen ik het ook het zelfde probleem met die afstand over brugging :cry:
ik kan zn 10cm over bruggen dan werkt hij goed zet ik ze verder uit elkaar blijft hij maar door lopen helaas. hopen dat mat ons verder kan helpen maar hij werkt in iedergeval al wel :lol: 8)

nou hopen dat we het verder voor mekaar krijgen maar dat zal vast nog wel lukken

wesley2004

ohoh jammer dat het jou ook niet gelukt is!
had gehoopt dat het nu bij jou werkte en ik een foutje gemaakt had!
Helaas......
Ik snap er niets van want die tsop is ontzettend gevoelig dus daar kan het niet aan liggen! Misschien dat er iets ander net niet helemaal klopt ofzo?
Ik hoop ook een beetje op Mat dat die nog een super idee heeft!!!! :D
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Heeft hij ook gekregen.
Ik ga de irled sturen uit de picchip. Dan ga ik synchroon kijken wat ik binnen krijg.
Wanneer ik het zelfde binnenkrijg van wat ik uitzend dan is het het juiste signaal en daar ga ik dan op reageren. Alle andere "licht" signalen negeer ik dan.
Ik moet wel nog een irled en een tsop bestellen om deze proeven te kunnen starten.
mike20

Bericht door mike20 »

he @wes ja helaas dat had ik ook gehoopt maar goed.

@mat ik hoop dat we er uit kunnen komen hopen dat je snel de onderdelen hebt :wink:

is jammer dat het niet zo lukte maar niks aan tedoen

wesley2004

Mat ik wacht net als Mike20 dat je snel je onderdelen binnen hebt!
Ben erg benieuwd naar je bevindingen en oplossing die je bedacht had!

Nog even een vraag.
Afgelopen weekend even op de bouw wezen kijken hoever ze zijn met ons huis. Helaas de trap zit er nog niet in! Maar verderop staat dezelfde woning en heb even binnen gekeken. Wel de trap al geplaatst!
Dus even geteld hoeveel treden er waren. Dit waren er 15 ipv de door mij geschatte 14 uit het schema.
Maar nou dacht ik dat je voor de zekerheid tot 16 uitgangen had geprogrammeerd toch? Dus moet het geen probleem zijn, gewoon een extra transistor enzo aansluiten op de volgende output.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt helemaal. Ik heb de zaak uitgelegd voor 16 treden. Dus je kunt nog wat hebben.
mike20

Bericht door mike20 »

he wes even op je vraag ja je kunt op pootje 11 en 12 van je hef nog 2 leds aan sluiten met een bc,tje dus dat zal wel goed komen :wink: ik ga vanavond waarschijnlijk nog wat dingen proberen om het anders temaken dus je hoort nog wel (als ik het vanavond afkrijg) als het gelukt is :lol:

maar jij kwam tot een halve traptrede doormiddel van een andere weerstand toch?

EDIT: MAT WAS ME VOOR :lol:
wesley2004

nou het verste kwam ik toen ik 2 ir leds parallel zetten naast elkaar op de tsop schijnend. maar helaas niet ver genoeg.
een tsop zou veel verder moeten kunnen weet ik uit ervaring met de bouw van een Ir afstandsbediening verlenger.
mike20

Bericht door mike20 »

jpe klopt ook wesley daar kwam ik ook achter met de afstandbediening van picbasic dus maar hoop wat ik nu ga fabriceren dat het ook gaat werken want het probleem is gewoon dat je niet op de juiste freq zit volgens mij

maar je hoort het nog

wesley2004

Wat ga jij dan aanpassen?
Dat ik niet op de juiste freq zit ok, maar dat jij het dan ook niet zit zou toch wel toevallig zijn of niet?
mike20

Bericht door mike20 »

jaa pff niet te ver er op in gaan zoveel verstand heb ik er ook weer niet van haha :P maar zoals ik het bergijp heeft dat temaken met de 555 dat die niet de goeie freq uitgeeft of heeft.

ik stuur je even een pm wat ik ga veranderen het is een pdf formaatje

mike20

Bericht door mike20 »

@ wes + de rest

helaas het werkte niet :cry:
ik krijg helemaal geen freq op de 555.

als ik hem weer op de oude manier maakt geeft de 555 33khz uit ipv 38khz

dus maar heb mat al een pmtje gestuurt dus hopen dat die er misschien iets mee kan

mike20

Bericht door mike20 »

zo daar was ik weer . ik heb eindelijk de trapverlichting voor me kaar door wat dingen te proberen/veranderen.

ik zal volgende week even het schema posten met de veranderingen erin.

mat zal volgende week nog even een potmeter erbij maken voor instellen van aangaan en uitgaan van de leds dus.

en als hij zn onderdelen binnen heeft gaat die ook nog wat met een ic proberen voor de aftstand dus dat zien we ook nog verschijnen.

nou tot zover de update haha :lol:

en we/jullie horen nog wel

Plaats reactie