Schema digitale snelheids meter
Schema digitale snelheids meter
Wie kan mij helpen met een schema voor een digitale snelheids meter voor op mijn motor. Er zit al een puls gevertje op het voortandwiel, aangezien de originele meter digitaal word aangestuurd, maar geeft 't analoog weer. Volgens mij moet er dan toch met een pic gewerkt worden, waarin software staat welke een berekening met het aantal pulsen maal de wiel omtrek doet.
bvd
bvd
-
Mat Janssen
- Moderator

Kijk eens of dit iets is
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=1041
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=1041
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

dit is precies wat ik zoek. De aansturing van de originele teller gaat doormiddel van een sensor (met 3 draden) die aangedreven word door de uitgaande as van de versnellings bak (hieruit is dus uit te rekenen hoeveel meter je verplaatst als de sensor 1x rond draait) is deze sensor te gebruiken of moet ik met een reedcontact en een magneetje gebruiken ?
Zo ziet de sensor er uit in het electrische schema van de motor

linkse draad is 12v
rechtse draad is massa
en de middelste is denk voor 't signaal (de puls) maar kan ik nameten
Zo ziet de sensor er uit in het electrische schema van de motor

linkse draad is 12v
rechtse draad is massa
en de middelste is denk voor 't signaal (de puls) maar kan ik nameten
-
Mat Janssen
- Moderator

Wielomtrek is 1958 mm.
De tandwiel verhouding is 16/42.
Het is een hall-sensor, welke 3 pulsen per omwenteling geeft, Het zijn massa pulsen.
Dus volgens mij komt het neer op :
42/16 = 2,625 (deelfactor achterwiel/sensor)
1958 / 2,625 / 3 = 248,6 mm = 0,2486 m per puls.
Is het ook mogelijk om doormiddel van jumpertjes, verschillende tandwiel verhoudingen in de software te maken ? (zodat ik kan kiezen tussen 15 of 16 tands voortandwiel en achter uit 42, 43, 44 of 45 tands ?) of word dit teveel voor je, ben namelijk ook al zeer tevreden met alleen de verhouding 16/42 erin .
Hoop dat je hier wat mee kan, en wederom wil ik je bedanken voor je tijd en moeite die je hierin steekt
De tandwiel verhouding is 16/42.
Het is een hall-sensor, welke 3 pulsen per omwenteling geeft, Het zijn massa pulsen.
Dus volgens mij komt het neer op :
42/16 = 2,625 (deelfactor achterwiel/sensor)
1958 / 2,625 / 3 = 248,6 mm = 0,2486 m per puls.
Is het ook mogelijk om doormiddel van jumpertjes, verschillende tandwiel verhoudingen in de software te maken ? (zodat ik kan kiezen tussen 15 of 16 tands voortandwiel en achter uit 42, 43, 44 of 45 tands ?) of word dit teveel voor je, ben namelijk ook al zeer tevreden met alleen de verhouding 16/42 erin .
Hoop dat je hier wat mee kan, en wederom wil ik je bedanken voor je tijd en moeite die je hierin steekt
-
Mat Janssen
- Moderator

Kan ik met dit printje een PIC16F628 programmeren ? want dan klussen we ook ffies zo'n programmer in elkaar
http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html
(link stond in een post van jou uit een ander topic)
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?p=4453#4453
http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html
(link stond in een post van jou uit een ander topic)
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?p=4453#4453
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb spulletjes gehaald om de programmer te maken, Nu heb ik dus die PIC16F628 hier voor me, en nu is ie een stuk kleiner dan ik verwacht had
. maar op welke pennen moet deze worden aangesloten op de programmer, want mijn pid voetje is te grootte van de de pic (18 pennetjes, pic is ongeveer 5mm x 20mm) kan jij in het schema aangeven hoe ik mijn pic voetje moet solderen ?
[imgatt]
[imgatt]
- Bijlagen
-
- progr.GIF (21.84 KiB) 24261 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Bedankt ! ik zie wel wanneer je de software klaar hebt, doe rustig aan, tis ook jou tijd
wat zijn die 3 contactjes (schakelaar achtige dingen) die bij pic aansluitingen 1,2 en 3 zitten.
En bij vanaf de pic aan de 7 segments displays, daar zit na de weerstand aansluiting a op alle 3 de a aansluitingen van de 7 segements displays (en zo ook voor b, c, d enz.)
En bij vanaf de pic aan de 7 segments displays, daar zit na de weerstand aansluiting a op alle 3 de a aansluitingen van de 7 segements displays (en zo ook voor b, c, d enz.)
Laatst gewijzigd door JelloCBR op zo 20 feb 2005, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Je wil toch een snelheids meter en geen kilometerteller he ?
Want als je een snelheidsmeter wil intereseert mij die versnelling en vertraging van jouw helemaal niks. Dat jij in een andere versnelling wat harder moet werken om de zelfde snelheid te halen daar geef ik niks om. En om de afgelegde weg te weten geef ik ook niks om je versnelling.
Of je moet de opnemer ergens anders hebben geplaatst dan op je wiel.
Dus die jumpertjes heb je mischien helemaal niet nodig.
Klopt dat ???
Want als je een snelheidsmeter wil intereseert mij die versnelling en vertraging van jouw helemaal niks. Dat jij in een andere versnelling wat harder moet werken om de zelfde snelheid te halen daar geef ik niks om. En om de afgelegde weg te weten geef ik ook niks om je versnelling.
Of je moet de opnemer ergens anders hebben geplaatst dan op je wiel.
Dus die jumpertjes heb je mischien helemaal niet nodig.
Klopt dat ???
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
't gaat om een snelheidsmeter (die dus aangeeft hoe hard ik rij)
De sensor zit op het voortandwiel, welke doormiddel van een ketting het achterwiel aandrijft. omdat de verhouding van de tandwielen wel is word aangepast zou het betekenen dat als ik een andere verhouding neem (nu 16/42, maar naar bijv 15/45) er een andere getal uit komt, en het zou betekenen dat de meter teveel (of te weinig gaat aangeven)

De rode cirkels zijn de tandwielen, de sensor is een hall sensor van TDK en is bevestigd op de bout waarmee het voortandwiel vast zit.
De sensor zit op het voortandwiel, welke doormiddel van een ketting het achterwiel aandrijft. omdat de verhouding van de tandwielen wel is word aangepast zou het betekenen dat als ik een andere verhouding neem (nu 16/42, maar naar bijv 15/45) er een andere getal uit komt, en het zou betekenen dat de meter teveel (of te weinig gaat aangeven)

De rode cirkels zijn de tandwielen, de sensor is een hall sensor van TDK en is bevestigd op de bout waarmee het voortandwiel vast zit.
-
Mat Janssen
- Moderator